A nagy dínókaland (2. rész) - A park elszabadul!

A cikk megjelenése: 2022-03-22
A nagy dínókaland (2. rész) - A park elszabadul!

A Jurassic World: Bukott birodalom évében, 2018-ban járunk. Ekkor gondolta úgy a Just Games, hogy a világ megérett egy hivatalos Jurassic World társasjátékra, ami a hangzatos Jurassic World: The Boardgame nevet kapta. Itthon 2019 őszén került a játék a boltok polcaira, a Reflexshop jóvoltából, honosítva, és Jurassic World: A társasjáték címen. Lássuk, mire mennek a dínók, ha egy filmes brand dübörög mögötte!

Mit kínál a játék?

Hadd idézzem a kiadó hivatalos szinopszisát, miszerint a nublar-szigeti élménypark virágzik: évente többmillió ember özönlik ide, hogy megtapasztalja a tudomány csodáit, az életre keltett dinoszauruszokat. De a rengeteg látogató sem képes akkora bevételt termelni, ami visszahozná a kezdeti befektetéseket. Ideje valami újat mutatnunk! A Jurassic World társasjátékban minden játékos az élménypark egyik alkalmazottjának bőrébe bújva segít a park igazgatásában és fenntartásában az ásatásoktól kezdve az új épületek felhúzásán és pénzügyein át a dinoszauruszok életre kelteséig. De a mindennapi feladatokon túl is adódhatnak feladatok - például a “lakók” kitörése, ami nemcsak, hogy a földbe döngöli a park nevét, de világszintű krízishez vezethet.

Így első olvasatra elég sok vonásban gondolhatnánk, hogy hasonlít a Dinosaur Island-hez. És bár valóban vannak hasonlóságok, de élményben teljesen mást nyújt, mert alapvetően más a játékmechanika, amit használ. Míg a Dinosaur Island egy munkáslehelyezős, parképítős, versengő játék, addig a Jurassic World-ben a játékosoknak össze kell fogniuk, közösen kell fejleszteniük, vezetniük a parkot, együttműködve kell kezelni a dínók szökésével bekövetkező problémákat, és kockákat kell dobni… folyamatosan, így a szerencsefaktor közel sem elhanyagolható! Ahogy ez egy jóval családibb játék, még akkor is, ha a BGG szerint 12 év az ajánlott korosztály, míg a Dinosaur Island esetén ez 8 év volt. Én a korosztályt pont fordítva ajánlanám.

A játéktér 3 főbb részre oszlik. A legnagyobb a sziget maga, ahol a 13 dínó kifutó már várja lakóit, míg az egyik kisebb táblán a Főutca (veszély, küldetés, épület, fejlesztés paklik), a másikon pedig a fosszília ásatási terület (6 dínó “bányászható”) és a kutatólaboratórium (3 dínó kelthető ki, 3 dínónak pedig irány a park) kapott helyett. Ez a 2 kisebb tábla nagyon szépen illeszkedik a szigettábla mellé.

16 különféle dínónk lehet, ezek mindegyikre ismerős lehet a filmekből: Velociraptor, Tyrannosaurus Rex, Brachiosaurus, Triceratops, Gallimimus, stb. Mindegyik dínót egy hatszögletű token képvisel, és 2 jellemző társul melléjük: egy szín és egy fokozat. A szín jelölő, hogy egy dínó nagy ragadozó (piros), kis ragadozó (narancssárga), nagy növényevő (zöld) vagy kis növényevő (kék). Ennek a dínók szökése esetében lesz jelentősége. A fokozat pedig lehet bronz, ezüst és arany. Ennek pedig az ásatás és keltetés során.

A játékmenet

A 3 nehézségi szint
A választható karakterek

A játékot 2-6 fővel játszhatjuk. Minden játékos saját karaktert kap, akik alapvetően egy adott képességben jeleskednek. Képességből 5 van a játékban: kutatás, építés, szórakoztatás, védelem, pénzügy. Ezek mindegyikének megadott helyen van szerepe a játéktéren. Azt, hogy egy képességben ki mennyire erős, kockák határozzák meg (1-3), vagyis, hogy az adott képességre ki mennyi kockával tud majd dobni. A Dinoszaurusz szakértő mindenben 2-es és így ő amolyan joker figura, a Vadőr a védelemben a legjobb, a Mérnök az építésben, az Igazgató a pénzügyekben, a Kabala a szórakoztatásban, míg a Kutató a kutatásban jeleskedik. A képességek jól le vannak osztva, és talán az is látszik, hogy kevesebb fővel játszva és “gyengébb” karaktereket választva a saját játékunkat nehezíthetjük be. Ami nekem furcsa volt, hogy nincs egyszemélyes mód a játékban, pedig teljes mértékben adná magát. Mi például 2 fős játékot is úgy játszottunk, hogy 2-2 karakterrel. Mondjuk ez nálunk általánosságban is igaz, legyen szó akár a Betrayal at House on the Hill-ről vagy a Pandemic Legacy-ről.

A szerepkör választás után el kell döntenünk, hogy milyen nehézségi szinten indulunk neki a játéknak. Ez lehet Könnyű, Közepes vagy Nehéz. Mindhárom szint eltérő számú dínót és szórakozási szintet kér. Ha sikerül teljesíteni, nyertünk. A 3 kártyapaklit megkeverve a Főutcára tesszük, 6 dínót pedig találomra a fosszília ásatási területre, hogy egyből lehessen min áskálódni. Érted, áskálódni… sicc!

Egy adott forduló a felkészülés fázissal kezdődik, amikor a csapat megbeszéli, hogy ki hova menjen, és így egy nagyon alap munkáslehelyezős rész veszi kezdetét. Ketten áshatnak, ketten kutathatnak, hárman mehetnek a főutcára, és 1-1 játékos mehet a csere zónába, egy játékban lévő helyszínre (6 helyszín lehet), egy dínó kifutóhoz (7 kifutó van, 13 dínóval + 1 Mosasaurus etetőshow épület) vagy a folyamatban lévő veszély semlegesítésére. A választási lehetőség láthatóan egyáltalán nem szűk, lévén úgy is az a játékos megy majd az adott helyre, aki a legtöbb kockával dobhat rá. Ne felejtsük el, ez egy csapatjáték! Továbbá az is szabadon eldönthető, hogy ki legyen a körben a kezdő játékos (övé lesz a fehér Hammond jelölő, és hatása lesz a Veszélyidőzítő fázisban), majd indulhat is az akció fázis.

Dínójelölők
Zűrzavar várható!

Az akció fázis annyit tesz, hogy minden játékos, az adott helyen, a szükséges képességének megfelelő kockával kell dobjon. Ha sikerült megdobnia az elvárt értéket, az akció sikeres, ha nem, akkor az akció végrehajtása nem sikerült. Pl. egy arany dínó ásatásához legalább 15-öt kell dobni a pénzügyi képességgel, egy ezüst dínó genetikai fejlesztéséhez legalább 10-et kell dobni a kutatás képességgel, egy épület vagy fejlesztés megszerzéséhez legalább 6-ost kell dobni a pénzügyi képességgel, hogy a legfelső lapot fel lehessen fordítani, majd a kártya alapján újabb próbát kell dobni. Érdemes rámenni a fejlesztésekre, mert azokkal kapható fixen +1/+2/+3 érték egy-egy képességre. Ezek nem közösek, minden játékos saját magát “boostolja”, hacsak egy játékos nem él a cserezóna lehetőségével, amikor átvehet egy képességet egy másik játékostól, ha az is beleegyezik. Mondtam már, hogy ez egy vérbeli csapatjáték? A kifutóknál érdekes döntés a játéktól, hogy elvárás, hogy ahova egynél több dínó kerülhet, oda annyi dínónak kell kerülnie az adott körben. Dínó kihelyezés a védelem képességgel történik, és ilyenkor a kifutóba kinézett dínók közül a magasabb értéket kell kidobni (ugyanez lesz igaz visszazárásra is), ahogy az is számít, hogy közös kifutóra csak növényevők vagy csak húsevők kerülhetnek. Ez utóbbi valahol érthető.

Miután mindenki kidobta (vagy nem), amit gondolt, a szemek a Hammond jelölő játékosára szegeződnek. Ilyenkor mozog a veszélyidőzítő-jelölő, és a játékosnak dobnia kell a jelölő helyén lévő képességre. Ha nem sikerül elérni a várt, játékosszámtól függő értéket, akkor a veszély bekövetkezik, növekszik a veszélyszint és fel kell húzni egy VESZÉLY kártyát! Veszély kártya lehet folyamatban lévő veszély, ami a játékosokat korlátozza, amíg nincs elhárítva (pl. az Üzemzavar, amikor nem használható és nem építhető épület, vagy a Gazdasági válság, amikor a Hammond jelölő nem kerülhet máshoz), de vannak azonnali veszélyek is, amikor a dínók kiszöknek (pl. minden ezüst és arany dínó, minden húsevő), vagy csak nő a park általános veszély szintje. A kiszökött dínók a kiszökés pillanatában nem jelentenek gondot, de ha szabadon maradnak, akkor igencsak megnövelik majd a park veszély szintjét, minden egyes körben, úgyhogy tanácsos rájuk figyelni. A veszélyidőzítő-jelölő nagyon kedves jószág, ha körbe ér, akkor nincs kockadobás, kötelező veszély kártyát húzni. Majd minden fázis indul elölről. A játékosok együtt, egy csapatként veszítenek, ha a veszélyszint-jelölő eléri a veszélysávon a 20-as értéket.

Amin még dolgozhattak volna

Te menj ide, te pedig oda...
Kedves ismerősök

Ahhoz képest, hogy hivatalos licence alapján készült a játék, számomra viszonylag kevés ponton kötődött a filmekhez. Eleve Hammond jelölő? Rendben, volt említve a Jurassic World-ben, de miért nem Owen jelölő akkor? Más szereplőről amúgy említés sincs. Ha elhagyjuk a jellegzetes T-Rex-es logót, akkor simán futhatott volna ez is valami Jurassic Island néven. Oké, van benne egy Indoraptor, egy Mosasaurus, meg az a gömb izé, de ennél azért több referenciát is elbírt volna a játék.

Emberfüggő, hogy ki mennyire rezeg a kockadobással, mint olyan, nekem elfér egy játékban, de csak akkor, ha nem ettől függ a komplett köröm, hogy sikerül-e valamit megcsinálni vagy sem. Itt maximálisan erről van szó. Ha egy körben rosszul dobtál, akkor annyi, semmit nem tudtál csinálni. Én jellemzően nagyon rosszul tudok dobni, és itt rád nézek, War of the Ring!

Mivel kooperatív, csapatjátékról van szó, igen könnyen bele lehet csúszni az alfa játékos problémába, amikor valaki leosztja a népnek, hogy ki mit csináljon. A játék próbál kompenzálni a veszélyidőzítővel, ami alapvetően jó ötlet, de sehogy máshogy nincs szabályozva a dolog.

A játék ára kedvező, de pont ezért dínó miniket ne is keressünk a játékban! Pedig klassz lett volna, ha azok népesítik be valahogy a táblát, hely lett volna, a veszély és más értékeket pedig meg tudták volna oldani máshogy, pl. mint ahogy a Mansions of Madness esetében tették.

Nincs húzózsák az ásatási területre érkező dínóknak sem.

A kártyák gondoskodnak az újrajátszhatóságról, de szerintem a 3 nehézségi szint nagyon kevés. Ahogy a táblákon lévő értékek (pl. az ásatás költsége) és a veszélyidőzítő sorrendje is fix. Ezek mindegyike lehetett volna kártya vagy token alapúan véletlenszerű.

Összegzés

Be kell vallanom, hogy anno én is felültem a hype vonatra, így sokáig bérelt helye volt a társasnak a kívánságlistámon, annak ellenére, hogy a játékmenetének nem nagyon olvastam utána. Elég volt annyi érv mellette, hogy “De hát dínós!”. Nem is ment át ez az érvelés kedves feleségemnél… :) Majd játszottunk vele 6-an, mert minden játékosnak “benne kellett lennie” a kockadobások miatt, alfázás is volt, és természetesen nyertünk. Itt kezdett el kicsit munkálkodni bennem, hogy ennél muszáj, hogy legyen valami komplexebb játék is a piacon… Azt nem gondoltam volna, hogy csupán 1 év választja el a korábban megjelent Dinosaur Island-től.

Feleségem volt a másik, aki kevésbé élvezte, a többiek nagyon jól el voltak a játékkal. Nekünk nagyon kipárnázott élmény volt, nekik pedig egy egyszerű, könnyen megérthető, családi csapatjáték, kellemes látványvilággal, bőven elég tennivalóval és játék adta random faktorral. Ha te is csak egy könnyed szórakozásra vágysz - mint amilyen a Jurassic World film maga -, akkor az az 50-60 perc hamar elrepül, amíg a játék tart, és ha később szeretnél egy komplexebb játékkal tovább lépni a parképítés világába, sokat nem is kell utána kutatnod!

Azt hitted csak ennyi volt?

Ugye te sem gondoltad komolyan, hogy egy olyan brand, mint a Jurassic Park/World, összesen egy szem játékot hozott össze az elmúlt bő 3 évtizedben? Kezdjük is az egyik legfrissebb, 2021-es, grandiózus, eget rengető, minden ízében újat mutató… Monopoly: Jurassic Park Edition-nel! A játék arról szól… na jó, tudjátok úgy is miről szól. Ugorjunk. :) Ahogy hadd ugorjam át az olyan címeket is most, mint a 2022-ben érkező Jurassic World Miniature Game (szokásos taktikai, hexa táblás, miniket és kártyákat használó egymásnak feszülés), a szintén 2022-es Jurassic World: The Legacy of Isla Nublar (a POP! figurákról ismert Funko cég játéka, a klasszikus Jurassic Park szigeten játszódik, Legacy játékmenettel, és egyszerre tűnik modernnek és retronak), a 2021-es Jurassic Park: Bid to Win Trivia (egy party játék, kb 600 kérdéssel a filmekről), a 2020-as Funkoverse Strategy Game: Jurassic Park (ha már említve voltak a POP! figurák, ebben már ténylegesen vannak is), a 2020-as Unmatched: Jurassic Park – InGen vs Raptors (pont a dínók maradtak volna ki az Unmatched-ből, na még mit nem?!) vagy a 2022-es Unmatched: Jurassic Park - Dr. Sattler vs. T. Rex (mondjuk, hogy ők hogyan találtak egymásra, az bizony jó kérdés), vagy az eredeti trilógián alapuló Jurassic Park III: Island Survival Game (2001 - érdekes, ehhez bezzeg tudtak adni rendes dínó figurákat), Jurassic Park III: The Spinosaurus Chase Game (2001), The Lost World Jurassic Park Game (1996), Jurassic Park Game (1993), Jurassic Park: Dinosaur Escape Card Game (1992 - itt már azért tudtak valamit a marketingesek, hiszen az első film 93-ban jött ki), és még néhány apróbb címet. De nyilván, ahol George Lucas jóbarátja az első klasszikus rész rendezője (a 2. részt most hagyjuk…), ott nem lehet ismeretlen fogalom a merchandise! És nem, a Jurassic Cats nem a franchise része, ellenben a PEZ Click & Play: Jurassic World az igen! :)

Ez az igazi veszély!

Ami nekem jelenleg a teljes Jurassic Park felhozatalból a leginkább megtetszett, az a 2018-as Jurassic Park: Danger!, a Ravensburger jóvoltából. Ez a játék teljesen más megközelítést alkalmaz, ugyanis nem parkot kell építenünk, még csak nem is dinoszauruszokat létrehoznunk, hanem a Jurassic Park-ból jól ismert szereplőinkkel kell kijutnunk a szigetről, miközben dínók loholnak a nyomunkban. Itt lesz mindenki, aki számít: Dr. Alan Grant, Dr. Ellie Sattler, Dr. Ian Malcolm, John Hammond, Lex, Tim, Robert Muldoon, Dennis Nedry, Ray Arnold és Donald Gennaro. Filmhűen illusztrálva, saját 10 lapos paklival. A dínókból pedig 3 meeple formájában képviseltetik magukat: Velociraptor, T-Rex, Dilophosaurus.

Karakter illusztrációk
A kör közepén állunk...

Szereplőink a kártyáik segítségével tudnak futni, elbújni, mászni, magukra vonni a figyelmet (Alan-nek ebből 2 is van), és mindenki kapott teljesen karakter specifikus lapokat is, pl. John Hammond a Spared No Expense (Nem spóroltam semmin), Malcolm a Chaos Theory (Káosz-elmélet), Nedry a The Magic Word (Varázsszó) kártyát. Nekem, mint törzsgyökeres Jurassic Park (1993) rajongónak ezeket külön jó volt látni. A dínóknak is van ám paklija, náluk minden kártyán 2 lehetőség található (futás, mászás, lapítás), és a 2 lehetőséget 2 külön dínóra kell felhasználni, illetve a dínó tábla egyik plusz akcióját is ki lehet használni: a Raptor 2 lapkát is mozoghat, a T-Rex egy játékos helyett kettőt is megtámadhat, a Dilophosaurus szomszédos mezőre is támadhat (köphet).

A játék alapvetően úgy néz ki, hogy az adott határok között véletlenszerűen kialakítjuk szigetet a hexa lapkákból, amire azt mondom, végre nem egy fix táblát kapunk! A csapat a sziget kellős közepére kerül, a 3 dínó a saját lapkájára (ikon jelzi), és van 3 létfontosságú épület (látogatóközpont, irányítóközpont, gépház), amik fixen északra, nyugatra és keletre, nyilván a sziget szélére. A szereplőkkel ezeket az épületeket kell visszakapcsolnunk, közben mindenkinek teljesítenie kell a saját célját és irány a helikopter felszálló, legdélebbi lapka. A célokból minden karakternek egy van, és ez fix minden játékban, pl. Alan-nek magárra kell vonni a T-Rex figyelmét, Arnold-nak a gépházba kell mennie, vagy Tim-el a Brachiosaurus ikonnal ellátott lapkára. Ezek a saját célok is nagyon szépen rezonálnak a filmmel.

Egy csavart még nem mondtam! Egy játékosnak a dínókat kell alakítania! Ez a játékos akkor nyer, ha 3 karaktert sikerül kiejtenie (megennie) a játékból. Amikor egy dínó megtámad egy karaktert, akkor a dínó elhúz a karakter kezéből 1 lapot és “elégeti”, vagyis a kártya kikerül a játékból. A játékos akkor esik ki, ha a támadás során már nincs nála kártya, a saját körében nem tud kártyát kijátszani, vagy önként dönt úgy, hogy a karakter kikerüljön a játékból. Ha egy karakter kiesik vagy sikeresen kijut a szigetről, egy új karaktert kell behozni a sziget közepére, hogy a dínónak tudjanak kire vadászni…

A játékban még olyan jópofa dolgok vannak, hogy a hegyekkel határolt oldalhoz Mászás kártya szükséges, a karakterek esetén ráadásul kocka dobáshoz van kötve a mászás sikere. A Sneaking (“Szompolygás”, Gollum után szabadon) a szereplőknek dínók elől segít elbújni, míg a dínók így tudnak lesből támadni. Ahogy a filmben is volt, miután kitört a káosz, a kerítésekben nincs áram, így az ilyen oldalakon szabadon átmehetnek mind a szereplők, mind a dínók is. Viszont, ha a gépház aktiválásra kerül, felkerülhetnek az áram alatt lévő kerítések, és ilyenkor senkinek sem szabad az átjárás.

A játék abszolút hű a klasszikus filmhez, remekül idézi meg az ottani dolgokat. A szabályok nincsenek túlbonyolítva, és bár a kártyák és célok mindig ugyanazok, a sziget véletlenszerű kialakítása klasszul növeli az újrajátszhatósági faktort. Mit nem adtam volna ezért a játékért, ha gyerekként a kezeim közé kaparinthattam volna!

Spared No Expense!
Zoli
Címkék: Dinós,
Írj üzenetet!
Az oldal a működéséhez szükséges sütiket használ.