Kard és Korona

Új Társasjáték - Önálló játék
második, átdolgozott kiadás
 4.0
5 értékelés
Próbáld ki otthon azokkal, akikkel játszani fogsz
Nincs raktáron

A kipróbálásról itt olvashatsz.
  • Rövid leírás
  • Tulajdonságok
  • A sorozat többi darabja
  • Vélemények

A Kard és Korona történelmi, stratégiai társasjáték. A Magyar Királyság vérzivataros évtizedeibe enged bepillantást a játékosok részére, akik egy-egy a XIII-XIV. század fordulóján a valóságban is létező, nagy hatalommal bíró főúr, közismert néven kiskirály szerepébe bújhatnak. Ezek a tartományurak (Csák Máté, Aba Amádé, Kőszegi Henrik, Kán László, Borsa Kopasz és Subics Pál) vetélkednek egymással a magyar trón, és az arra feljogosító Szent Korona megszerzése érdekében.

A harc vérrel és vassal zajlik, amelyben lovasságból, gyalogságból és íjászokból álló seregét a tartományúr irányítja a többiekkel szemben. A csaták és ostromok a valóságnak megfelelően zajlanak, melynek végkimenetele a fegyverek erején túl a szerencsén is múlik, ezt szimbolizálják az eldöntésükre hivatott kockadobások. A hadsereg élelmezéséhez természetesen területekre van szükség termőföldekkel, erdőkkel, tavakkal és azt gondozó földművesekkel. Így aki több vármegyét tud elfoglalni, az több adóbevételre képes szert tenni, abból növelve seregének a nagyságát. 

A 3., 6. és a 9. forduló végén tisztségviselő-választásra kerül sor, amikor a játékosok a rendelkezésükre álló dénárokból licitálhatnak az országbírói, tárnokmesteri és a nádori tisztségre, az ebből származó gyakorlati előnyökkel is növelve saját hatalmukat és befolyásukat. A végső cél, hogy a két változatban meghatározott 8 vagy 12 év alatt (1301-1308-1312 között) valamelyik tartományúr akkora területet tudjon kihasítani a maga számára a Magyar Királyságból, amivel egyedüli várományosa lesz a koronának, ezzel megnyerve a játékot. Ehhez le kell győzni minden ellenséges hadurat, megszerezni mindhárom tisztséget egy választáson, vagy el kell foglalni legalább három teljes tartományt, vagy a játékosok számától függően előre meghatározott számú várat ostrommal kell bevegyen.

A gyors változatban a 8. év/forduló, míg a haladó verzióban a 12. év végén mindenképpen kiderül a játék győztese, hiszen ekkor Károly Róbert véglegesen trónra lép. A játékhoz két játéktáblát bocsátunk rendelkezésre, az egyik egy gyorsított verzió, a másikon a hosszabb stratégiai játékok szerelmesei találják meg számításaikat. Legyél Te az, aki fondorlatos ravaszsággal, önfeláldozó hősiességgel vagy hidegvérű kegyetlenséggel képes döntő győzelmet aratni ellenségei fölött, ezzel elhozva a hosszú ideig tartó békét, és az ország felvirágoztatását minden magyarok örömére! Ebben a játékban adottak a feltételek, Rajtad fog múlni, hogy sikeres stratégiával meg tudod-e valósítani céljaidat?!


Magyar szabálykönyv 

Kard és Korona

Szabály a dobozban:Magyar
Szerző: Lenhardt Balázs
Kiadó: Kard és Korona Kft.
Kiadás éve: 2014
Szükséges nyelvismeret: Magyar nyelvű
Címkék: Ketten és többen is játszható, Maratoni játék,
Nincs más termék ebben a sorozatban.
5 értékelés alapján

4.0

A pontok átlaga

  • 2
  • 1
  • 2
  • 0
  • 0
Írd meg a véleményedet
Ehhoz először be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál itt az idő. Aztán gyere ide vissza és folytasd a véleményed megírását.Bejelentkezés & Regisztrálás
  • Amint hallottam a Kard és Korona társasról, az első dolgom volt beszerezni, régóta álmodozom egy magyar vonatkozású minőségi stratégiai társasjátékról, és pontosan azt kaptam, amit vártam.
    Nagyon szép, igényes kivitelű játék. A szabályokat könnyű megérteni. Zseniális a játék történelmi körítése, a legjobb időszakot választották ki, az egymással a Koronáért harcoló tartományurak érzés magával ragadja az embert. A dobozon Kwaysser Valdemár pókervilágbajnok azt írja róla: "A magyar Trónok harca, gyönyörű grafikával!", és ez pontosan így van.
    Sajnos még csak ketten tudtunk játszani vele, de nagyon élveztük a harcot és a pozíciókért történő licitálást. A győzelemhez jó taktika, az ellenfelek ismerete és szerencse is szükséges. Már nagyon várom, hogy többen le tudjunk ülni a játék elé, mivel minél több a játékos, annál jobban megjelenik az intrika, és az kifogyhatatlan forrása a mókának.
    Úgy érzem, nagyon sok kellemes órát fog még okozni ez a társas, nagy potenciál van benne.

  • A játékot 3 személlyel, haladó játékmódban próbáltuk ki.

    A játék tartozékok és minőség tekintetében hagy kívánni valót maga után. A doboz konkrétan olyan vékony, hogy még egy postai csomagot is strapabíróbb csomagolásba tesznek. Ez tényleg csak azért zavar, mert csak erősíti valahol azt a pavlovi reflexet, hogy ami magyar gyártmány, az általában nem minőség.

    Különösen azért zavar, mert a játék többi eleme egészen szép. Gondolok itt grafikára, szabálykönyvre, tokenekre. Hogy egy olyan játéknál, amit gamereknek is szánnak, illetve amúgy is nagy, sok mindent kell benne tárolni, pont egy 100 forintos kartonpapíron spóroltak, az számomra felfoghatatlan. Van, ami például kevés. Például még két zacskó pont elfért volna illetve a pénzérmék száma is kevés már három játékos felett. Legalábbis pont határon mozog.

    A játékról általában az a véleményem, hogy sokat akar markolni, de keveset fog. Már a szabálykönyvet olvasva félelmem támadt, hogy hogyan fogom tudni elmagyarázni illetve hogyan fogok emlékezni a millió kis apró kivételre, sajátosságra, ami a játéktábla vagy az egységek tulajdonságából következik. Hát, nem is sikerült.

    A játék mechanikája alapvetően egyszerű. Alapja egyértelműen egy Rizikó, amit szerintem igen sokan játszottak már életükben, azzal a jó tulajdonságával, hogy azért itt mégis a magyar történelem szeplőinak bőrébe bújhatunk.
    Ám van egy nagy buktató. A Rizikó faék egyszerűségéhez képest, itt elkezdünk belebonyolódni a háromféle fegyvernem mozgási, támadási, védekezési problematikájába, amiből nagyon hamar előáll a "jó, ezt nem is így kellett volna, de akkor már legyen így" helyzet, amit rögtön követ kér körrel később a "na, akkor miben is maradtunk az előbb" állapot.

    A játék már a leírásban kihangsúlyozza: tulajdonképpen mindent szabad, hogy az ármánykodás és a cselszövés bugyraiba elmélyülhessünk, azonban a játék közben már érezzük, erre sem lehetőség, sem szükség sincs igazából. Miért? Mert a Rizikóval ellentétben, hol mindenkinek személyre szabottan más az elérendő célja, itt mindenkiről tudni, mit akar tenni. Ugyan több módon is nyerhetsz, de nem tudod olyan szinten félrevezetni a másikat, hogy annak legyen oka alkut kötni veled.

    Vannak színesítő elemek, mint például az éves események, melyeket évekig (játékban egy kör egy év) elfelejtettünk természetesen felcsapni, ám itt is furcsa, hogy az eseménykártya hosszas és igényes szövegének felolvasása után ez szerepel: Nincs hatása a játékban.

    A játékos táblára nagyon sok segítséget sikerült elhelyezni, ám az események idősorrendjét például nem, ami egy ilyen komplexitású játéknál nem ártott volna.

    Általában igaz, hogy nagyon sok apróságról feledkezik meg az ember. Például az országbíró címmel járó újradobási előjogot következetesen elfelejtettük alkalmazni.

    A játék egyébként a túl sok variáció miatt vérzik el egy kicsit. Kétféle térképünk van: egy kisebb és egy nagyobb, illetve kétféle játékmódunk: egy egyszerű és egy haladó (gamer). Ezt bárhogy variálhatjuk. Tehát játszhatunk a kis térképen egyszerű szabályokkal, de a haladóval is és tetszőlegesen variálva.

    A haladó játékmódra 2-3 órát jósol a játék. Az egyszerűre 30 percet. Ez annyiból érdekes, hogy a haladó játékmód esetén körülbelül 3-4 évig nagyon gyors a játék. Igazából nincs benne kihívás, hiszen előjön a Rizikóból ismert dilemma. Kis sereggel sok kis seregnek nem ugrunk neki, mert csak szétforgácsolódunk.

    Mi körülbelül 1308 tájékán éreztük azt, hogy most már lehetne valamit alkotni, ármánykodni, ám akkor egyetlen hibát kihasználva egyikünk megnyert a játékot.

    A harcrendszer néhol komplikált. Valószínűleg a készítők is rájöttek erre és mellékeltek egy kis súgó táblát, ám még ebből is hárman, nagy odafigyeléssel kellett levezényeljünk egy csatát.

    Vannak olyan szabályok, amik egyszerűen ellentmondásosan vannak megfogalmazva, vannak, amik meg felérnek egy szöveges feladattal és még rutinos játékosok sem értették elsőre, se később. Vannak tehát pontok, ahol a játék érzésem szerint feleslegesen köti meg a kezünket és teszi ezt a játék pörgő ritmusának kárára.

    Összességében ajánlom is a játékot meg nem is. Egyfelől kétségtelen, hogy jó érzés magyar vonatkozású játékkal játszani. A Rizikóhoz hasonlóság is vonzóvá teszi a játékot, viszont őszintén szólva a teljes játékmenetet kidolgozatlannak érzem és nem könnyű rászervezni egy 3-4 fős társaságot egy olyan játékra, amit 4-5 óráig simán eltart. Vagyis ez semmiképpen sem egy olyan játék, amit csak úgy előkapunk egy vasárnapi ebéd után.

    Legalábbis haladó módban nem. Egyszerű játékmódban kis térképen meg felmerül a kérdés, elég mély-e a játék, és mennyire múlik minden a kockadobásokon.

    Én inkább azt kívánom ennek a játéknak, hogy kerüljön be egy kicsit a köztudatba, játsszák sokan, de jöjjön egy második, javított kiadás. Én szeretném, ha ennek a játéknak lenne jövője, mert határozottan van benne lehetőség, noha ezt most csak félig sikerült előhozni belőle.

  • Szerintem nagyon gyönyörű és kidolgozott mind belül, mind kívül a társas, és doboza sem vékony, jó minőségű anyagból van minden része.

    Maga a játék nagyon izgalmas és pörgős, nem akad meg. Második játékra már a szabály is teljesen egyértelmű. A történelmi háttérsztori pedig még izgalmasabbá teszi. Nagyon jó érzés átélni ezt a viszályokkal teli időszakot. A tisztségek és a licitálás nagyon tetszik.

  • Rutinos társasjátékosként ismernek barátaim. Ennek ellenére a leírás mondatainak igen sokszor kell nekifutni, s így sem vagyok biztos benne, hogy jól értelmezzük. Jó lenne, akár ezen a fórumon is néhány dolgot pontosítani. Az adott 4 pontom inkább előleg arra az esetre, ha kiderül később, hogy mégis csak könnyen játszható.

  • Összességében 5/3-at adok neki, mert sok helyen pongyola és hiányos, annak ellenére hogy rengeteg benne a jó ötlet, és kellően izgalmas. Viszont látszik hogy ezen még dolgozni kellett volna. Részletek:

    Tartozékok (5/1)

    A leginkább hiányolható rész az a pénztoken. 6 főnél a garasok száma már rendkívül kevés. Röhej, hogy ezen spóroltak, mikor nagy szükség lenne rá.

    Dobókockák száma is kevés. Olyan esetben, amikor lazán előfordul, h 10 fös regek esnek egymásnak, nem hiszem el, hogy 3-3-3 dobókockát tartalmaz a játék. Legalább 2szer ennyi kellett volna különböző színben, hogy az egymásnak feszülő felek egyszerre tudjanak dobni.

    Szabályok és szabálykönyv: (5/2)

    A játék hátrányai kapcsán egyet kell hogy értsek az előttem szólóval. Látszik rajta kiforratlan, sok az ellentmondás és bizonyos szituációk nincsenek egyértelműen leírva, a szabálykönyv kétértelműen fogalmaz, amit néhol csak egy vessző hiánya okoz.

    Emiatt viszont sajnos sok háziszabályt kell hozzákölteni, amivel jelentősen javítható a játék, bár nem ugyanaz, mintha a készítők vették volna a fáradtságot és rendesen tesztelik a játékot.

    Bonyolultság: (5/4)

    A játék bonyolultságával/csatarendszerével nincs gond, ha az ember játszott már komolyabb FFG stratégiai játékkal. Azonban -ezzel ellentétben- ott a kérdéses helyzetek 95% -a megtalálható a szabálykönvvben, grafikusan levezetve.

    Harcrendszer/stratégia: (5/4)

    A 3 harcnem bejön, a várrendszer is jó és a területi előnyök is jól el lettek találva.

    Sokat számít azonban a kockadobás, ahogy a rizikóban is. Óriási hatása van a szerencsefaktornak, mely könnyedén tönkre tud tenni egy jól felépített harci taktikát is, mely ellen semmit nem tehetünk. Az egységek pedig rendkívül drágák a szerezhető aranyhoz képest, tehát nagyon oda kell figyelni, hogy ne pazaroljuk azokat.

    A játék továbbá nem inspirálja a semleges területek elfoglalását, mivel nincs miért. Kvázi egyértelmű hogy előbb utóbb a felek inkább egymásra támadnak, mintsem hogy az ország belső részét foglalják el.

    Az eseménykártyák némelyike nagyon durva. Aránytalanul sorsfordító, ami ellen megint semmit nem lehet tenni és körökön át tervezett stratégiákat boríthat fel egy szempillantás alatt.

    Sok az olyan kártya, amin van egy hangzatos szöveg, de a végén semmi nem történik, ezeknek nem látom értelmét, legalább egy kártyakeverés lenne rajtuk.

    A hadúr dolog nekem bejön, jól el lett találva. Tetszik az hogy egy fatális hibát kihasználva az ember egy pillanat alatt megduplázhatja erejét, vagy hűbéres szövetségest szerezhet, (amiből ki is lehet szabadulni, bár nehezen).

    A "passz" rendszer is elég jól el lett találva. Ötletes, hogy aki előbb beáldozza a lépéseit, az kezd a következő körben. A mozgásszám is jól ki lett gondolva.

    Magyar: 5/5

    Tetszik a korhűség és az hogy magyar játék. Remélem elég példányszám kerül eladásra ahhoz hogy egy javított második kiadást is tervezzenek elég pénzzel, figurával és egyébbel, és azokkal a javításokkal, amik például a Trónok harca 2-dik kiadásához kellettek, hogy egy elképesztő jó játékká váljon.

Szállítás bárhová

Ingyen szállítás Magyarországon belül 12000,- fölött.

Rendelés telefonon vagy neten

Bármikor lemondhatod

Fizetési lehetőségek

Készpénzzel, Bankkártyával vagy Átutalással

60 napig teljes áron

Beszámítjuk bontatlan játékodat