Az apró egerek nagy kalandra indulnak. A hatalmas kastély veszélyeivel néztek szembe. Számtalan veszélyes csapda, rengeteg rémes rovar és csúszómászó, no és persze Brodie, a vár macskája is az életetekre tör. Vajon sikerül nektek, egy maroknyi rágcsálónak véghezvinni a nagy feladatot? Most kiderül!
Az egerek és a varázslat
A Mice and Mystics egy kooperatív kalandjáték, melyben egerek bőrébe bújva kell végigküzdenetek magatokat egy várkastély termein. Karaktereitek fejlődnek, tárgyakat találnak, varázslatokat tanulnak a játék közben. Számos küldetés közül választhattok, melyek különböző feladatokat állítanak elétek.
A hősök
Minden egérnek megvan a maga szerepe. Valaki a harcban jeleskedik, a másik gyógyít, egy harmadik a trükközésben jó. Ezeket a tulajdonságokat még inkább fokozza az egyedileg választható képességkártyák, melyek új mozdulatokat, mágiákat, taktikákat nyújtanak a játékosnak. Az elérhető tárgyak is mások minden kasztnál. A hat karakter saját stílussal rendelkezik és teljesen más élményt nyújtanak. Négy játékossal rengeteg működőképes csapatösszeállítás elképzelhető.
A terep
A játéktábla több kisebb részletből áll össze. Ezek mind a kastély egy-egy termét, folyosóját jelenítik meg. Gyönyörűen kidolgozott darabok egytől egyig! Érdekesség, hogy az egyes mezők nincsenek „felfestve” a darabokra: a padlót felépítő kövek szerint történik a mozgás. Egyszerű és szép megoldás.
A térképdarabok kétoldalasak és a játék közben is gyakran megfordulnak. A kastély több szintjét is be lehet járni, amit a megforduló táblaelemek érzékeltetnek. Az első küldetés hiába csak három darabból épül fel, mégis hat terem érhető el. Ez is egy egyszerű, de ötletes megoldás.
A kalandozás
Számos fordulóból áll egy-egy kaland, melyben egymás után következnek a karakterek a kezdeményezési sorrend szerint. A sorrend megállapításához össze kell keverni a hősök kártyáit és a támadó rémségekét, majd ki kell őket rakni sorba. Hogy ki mikor cselekszik, fontos tényező lesz a kaland lebonyolításában.
Az egerek több akció közül választhatják ki az éppen megfelelőt.
Az egér siethet, ilyenkor kétszer mozoghat egymás után. Egy mozgás minden körben ingyenes.
A kereséssel új kártyákhoz juthatsz. Találhatsz páncélokat, fegyvereket, egyéb eszközöket, de néha valamilyen váratlan esemény is bekövetkezhet, így érdemes megfontoltan cselekedni.
Pihenéssel az egérről lekerül egy bénultság jelző vagy kiszabadulhat a pókhálóból. Ezek mind hátráltatják a játékost, így érdemes megúszni ezeket a jelzőket.
A felfedezéssel az egér átmehet egy szomszédos játéktáblára vagy megfordíthatja azt, felfedve egy új területet. Ez gyakran azzal jár, hogy fel kell húzni egy találkozáskártyát. Ilyenkor bukkannak fel a szörnyek is.
Nagy szerephez jut a játékban a harc. Ehhez ki kell választani a célpontot, amit megtámad az egér. A használt fegyvernek és a hős értékeinek megfelelő dobókockákkal kell dobnod, amik alapján eldől, hogy sikerült-e eltalálni az ellenséget, és hogy mennyit sebződött. A rengeteg tárgynak, képességnek és az egyedi kockáknak köszönhetően a harc változatos és gyors.
Természetesen nem csak az egerek tevékenykednek. Mikor az ellenség bábuira kerül a sor, ők is mozognak és harcolnak. Egyszerű szabályok vezérlik őket, irányításuk nem lesz nehéz feladat. Harcban ők is kockákat használnak, akárcsak a játékosok. Az ellenség sorai közt találtok majd csótányokat, patkányharcosokat, százlábút, de még egy macskát is, aki nagy kihívás lesz!
A kaland meghatározott ideig tart. A történetek oldalakból állnak, melyek a rendelkezésre álló időt jelentik. Ahogy a játék halad, úgy kell „lapozni”. Ha nem sikerül az utolsó oldal előtt teljesíteni a célokat, a játékosok veszítettek.
A kihívások
Az első mesekönyv, avagy küldetésfüzet a „Gyász és Emlékezés” címet viseli. Ebben tizenegy küldetést találtok, melyek önállóan is játszhatóak, de érdemesebb egymás után játszani őket. Minden küldetés olyan, mint egy rövid mese. A kivitelezés páratlan!
A doboz tartalma
Egy szabály- és egy küldetésfüzet, 6 egérfigura, 16 szörnyfigura, 1 nagy történettábla a küldetések levezényléséhez, 8 kétoldalas térképrészlet, 28 képességkártya, 71 kereséslap, 18 találkozáskártya, 6 hőskártya, 5 egyedi dobókocka, 19 kezdeményezés kártya és közel száz jelző.
A mese vége
A Mice and Mystics egy remek alkotás, mely egyszerre nyújthat szórakozást a gyerekeknek és a felnőtteknek is. A játék mesés világa telitalálat, amit biztos sokan élvezni fognak. A játékrendszer is igazodik ehhez: egyszerűek a szabályok, de ha valaki komolyabban akar a játékkal foglalkozni, az is megtalálhatja a számítását.
A tartozékok minősége nagyon jó. A figurák gyönyörűek, igaz talán elfért volna még néhány figura vagy szörnytípus. A kártyákon szereplő grafikák is elsőrangúak.
Ha már meguntátok a komoly témájú szörnyvadászos, kincsgyűjtős táblásjátékokat és egy változatosabb, mesésebb hangulatú világra vágytok, akkor érdemes kipróbálni ezt a játékot. Akár családi játékként is elképzelhető a Mice and Mystics.
Készen álltok egerek? A kastély már vár rátok…
Hajdú Tamásnak köszönhetően már magyar nyelven is megtaláljátok a szabálykönyvet és az első hét történetet:
Magyar nyelvű szabálykönyv
Küldetésfüzet magyar nyelven - Gyász és emlékezés
Angol nyelvű szabálykönyv
Az első kaland
Hivatalos honlap
Hasonló játékok:
Cadwallon - City of Thieves
Descent - Journeys in the Dark
Szabály a dobozban: | Angol |
Szerző: | Jerry Hawthorne |
Kiadó: | Plaid Hat Games |
Kiadás éve: | 2012 |
Szükséges nyelvismeret: | Angol nyelvű |
Sorozat: | Mice & Mystics |
Címkék: | Kooperatív, Történetmesélés, Kalandjáték, Festhető figurák, |
Kinézet: A játék figurái szürkék, de mind részletesen kidolgozott. Viszont viszonylag kevés féle van. A rajzok (kártyák képei, történetkönyvben levő illusztrációk) jól néznek ki, olyan stílusúak, mint amit magán a dobozon látunk.
Karakterek: A karakterek mindegyikével más érzés játszani, mint a többivel, mert más a különlegessége, az értékei és a felvehető kezdőképessége, kezdőfelszerelése. A karakterlapok hátulján pedig a karakterek előtörténetei találhatók, ami nekem kimondottan tetszik.
Képességek: Tetszik, hogy mindegyik kaszt más-más képességek közül válogathat, viszont vannak képességek, amiket nem igazán éri meg felvenni, vannak, amiket meg igen, szóval ilyen szempontból kicsit kiegyensúlyozatlan.
Játékmenet: A játék maga kooperatív, harc- és történet orientált, a történetelemek hangulatosak, a harc pedig egyszerű és könnyen tanulható. Tetszik, hogy nincs túl nagy jelentősége egy-egy dobásnak, így nem 2-3 rosszul sikerült dobás fogja a játékosok bukását okozni. Maga a szabályrendszer is jó, de 2 negatívumot ki kell emelnem, amik rontják a játékélményt:
-Az egyik, hogy amikor van valami különlegessége egy adott fejezetnek, ott a rá vonatkozó szabályok sokszor nem tiszták (pl. mikor 2 csapatban mennek az egerek).
-A másik, hogy nincs egy oldal vagy lap, amin gyors emlékeztető van a kevésbé egyértelmű szabályokról (pl. harcnál milyen sorrendben rakom fel az ellenfeleket).
Ezek miatt meg tud akadni a játék sajnos. Ahogy észrevettem, a fejezetek nehézsége nem egyforma, de nem is folyamatosan nehezedő, ahogy haladunk előre.
Mindezek mellett ha valakit érdekelni tud egy fantasy-mese, amiben egerekkel kell lennünk és a társainkkal összefogva átverekednünk magunkat különböző helyszíneken, annak tudom ajánlani, mert jó játék.
Amikor egyik ismerősöm szert tett erre a játékra, az első fejezetet játszottuk végig. Rögtön megfogott, egy hihetetlen varázslatos világot tár elénk, már a történetét is élmény olvasni.
Rá 2-3 napra én is megrendeltem és lelkesen vártam, hogy neki állhatssunk játszani. Viszont ahogy egyre inkább többet játszottunk számunkra úgy romlott a játék élmény a kocka dobások végett. (pl.: Egy pókot és 2 elit patkányt simán lehenteltünk, majd 1 sima patkány harcost nem bírtunk leszedni, már dühítő volt, mondhatni unalmas.)
Összegezve:
-Az első benyomás és a játék témája mindenkit megfog. Egyszerűen mesés!
-A kocka dühítően eltudja vinni a játék menetet, eddig más játékokkal ilyen bajom/bajunk nem volt.
-Az újra játszhatósága sajnos nem nagy élmény.
-Nagy előnye, hogy könnyen elsajátítható és akár gyerekekkel is játszható.
A Mice&Mystics egy figurás társasjáték mesekönyv. :)
Barátnő és/vagy gyerekek bevezetése az rpg világába alcímet adhatnánk még neki. (kazamata, tapasztalat pontok, fejlődés, képességek, zsákmány:)
Nálam ez a játék valóban azt jelenti, nem szabad túl komolyan venni és így a legtöbb felmerülő hátránya máris háttérbe szorul.
A szabályokat egy játékosnak alaposan ismernie kell, ami után egy színes, hangulatos és szórakoztató élményt kapunk:
Hogy miért még?
• Könnyed a játékmenet. (szabályokat megértve már a nyelvfüggőség orvosolható a netről letöltött magyar segédletekkel)
• Sok az akció.
Sok a harci kockadobás - erre épül a játék, ami valóban szerencse függő, ha nem kampány szerűen, előző játékból megszerzett tárgyak nélkül próbálunk később fejezetet megoldani).
• Fogyatkozik az idő.
Még nem volt csalódás, hogy kifutottunk volna, de volt, hogy csak hajszálon múlt. :)
• A megjelenő ellenfelek izgalma.
Kicsit kevés a figura, de az új karakterek kártyáival emeltek a változatosságon.
• A kibontakozó történet fejezetei egymásra épülve egyre több kihívást tartogatnak.
(itt személyes megjegyzésem, hogy Lilly kiszabadítása küldetés volt eddig a legjobb! :) )
• A karakterek kedvesek, új oldalról mutatják meg a fantasy típus karaktereket, mint a tolvaj, varázsló stb.
A játékot már kisebb és nagyobb kiegészítőben is tovább fejleszthetjük (új ellenfelek, új helyszínek, új történeti szálak),
de az alap játék is igen hosszú és változatos, még nem sikerült a végére érni. :)
Érdemes rászánni az időt, ezt a játékot nem lehet időhöz kötve gyors lejátszani.