"A Szellemlovas célja, hogy megtaláljuk neked a legjobb társasjátékot!"

Az összes ...

Újdonság

Hamarosan kapható

Újra kapható

Hírlevél
Társasjáték kalauz!
Iratkozz fel most
és töltsd le ingyen!

 Vezetéknév:

 Keresztnév:*

 E-mail cím:*

 Elfogadom az adatkezelési nyilatkozatot.

 Reklámüzeneteket tartalmazó leveleket is küldhetnek.

Reklámüzenet például egy kedvezmény, vagy egy új megjelenés, amiben az ár is szerepel, és reklámüzenet, ha valaminek az árát megváltoztatjuk.


Az év játéka

BGG Top 8

Civilizációs játékok -- Civilization vs. Clash of Cultures

Dátum: 2014-03-10

Régi vágyam, hogy találjak egy vagy több olyan játékot, melyek valamelyest képesek visszaadni az online/offline stratégiai, civilizációs játékok legalább egy kis hányadát.
A következő két játék várakozásaimon felül teljesített. Ez a Civilization és a Clash of Cultures volt.

Magukról a játékokról részletesen is olvashattok majd a honlapunkon, ezért most inkább csak a fontosabb gondolatokat, megfigyeléseimet és tapasztalataimat írnám le.

Civilization -- Két játékon túl:
Kiadó: FFG / Delta Vision
Játékosok száma: 2-4 fő -- a teszt 2 fővel zajlott
Játékidő: 3 óra -- a teszt 3-4 órás volt, a szabályok 90%-os ismeretét követően.
Szabálytanulás: kezdőknél akár fél nap is lehet, rutinosoknak 30-60 perc

Pár szó a Civilization-ről:

A Civilization az azonos című számítógépes stratégiai játék alapján készült, s igen jól sikerült a készítőknek átültetni mind a komplexitást, mind a hangulatot. Sok ismerős elem megtalálható a táblás változatban - ilyen például a technológia fa, a  felfedezés, a város körüli területek hasznosítása, barbár falvak, hadsereg és kormányzatok.

Két játékon vagyok túl, s egyelőre úgy érzem, hogy a játék első időszaka nagyobb teret kap a táblás játékban, mint a modern kor. Mire eljutunk a fejlettebb technológiákhoz, nincs is idő kibontakozni, hiszen, ha valaki kifejleszti az V. szintű Űrhajózást, megnyerte a játékot.

Mindkét tesztjátékot technológiai győzelemmel fejeztük be. Bár én nem erre hajtottam, ez az út úgy tűnik messze hamarabb teljesíthető, mint a többi. A kulturális győzelemhez nagyon meg kell nyomni a kultúrát, hanyagolva a többi oldalt. A gazdasági győzelemhez 15 pénz kell. Az elején a pénz is viszonylag könnyen gyűlik, amit mellesleg érdemes is gyűjteni, mert jelentős hátrányba kerül az akinek kevés van belőle. De a 15-öt nem könnyű összeszedni. A hadi győzelemhez agresszívan kell játszani, folyamatosan gyengíteni az ellenfelet, hogy egyáltalán eljuss a fővárosához.

Több résztvevővel jóval komplexebb és lassabb lehet a játék, két fővel stratégiai szempontból “kifejezetten egyszerű”, - ha lehet ezt mondani - mert csak 1 ellenfélre kell figyelni.

A játéknak magyar kiadása is van, így az angol nyelvet nem rutinosan használók is tudnak vele játszani. Ez fontos, hiszen kevesen vágnak bele egy 3-5 órás játék megtanulásába, s még kevesebben tudnak közülük angolul! :)


Clash of Cultures -- Első játék után:

Kiadó: Z-Man Games
Játékosok száma: 2-4 fő -- a teszt 2 fővel zajlott
Játékidő: 3 óra -- a teszt szabálytanulással együtt 3 órás volt


Pár szó a Clash of Cultures-ről:
Ez a játék teljesen más jellegű, mint a Civilization. Bár mindkettő témája “ugyanaz” mégis totálisan más élményt nyújt.

A Clash of Cultures-ben a fő hangsúly városaid számának, méretének növelésén és a kitűzött célok teljesítésén van. Kezdetben egy várossal és egy telepessel kezdünk. A játék meghatározott számú körből áll, a 6. kör után véget ér. Az egyes körök 3 fordulóból állnak, mely után egy státusz fázis következik. Ekkor új cél, akciókártyát és technológiát kapunk.

A technológia fa egy fix táblázat, melyben kis kockákkal jelölhetjük, hogy miket fejlesztettünk ki. Azon kívül, hogy az egyes technológiáknak van előfeltétele, hatással vannak a civilizációnkra is (kultúra/morál). Ugyanis itt a városoknál megjelenik a morál. Ha egy várost agyondolgoztatunk, bizony dühösek lesznek - hasonlóan, ha elfoglalunk egy barbár falut és beolvasztjuk civilizációnkba, de aranyért akár le is rombolhatjuk. Ismerős nem? :)

Na ezek azok az elemek, melyeket hiányoltam a Civilization-ből.

Ami viszont nagy hátránya ennek a játéknak az a harc kidolgozottsága. Szerintem ez elég gyengére sikerült. Ugyanis, ha két ellenséges sereg találkozik, “szimplán” kockákkal dobunk. A kockák száma annyi, ahány egységet (bábut) vittél a csatába. A kidobott számokat összeadva majd 5-tel elosztva megkapod a sebzésed. Annyi figurát öltél meg. Jó, oké! Ezt lehet még akció kártyákkal kicsit megspékelni, de nagyjából ennyi.

Összegzés:
Mindkét játék kiváló a maga kategóriájában. Ha a szabályokat megtanultuk, már nem igényelnek félnapos játékidőt.
A CoC szerintem gyorsabb, pörgősebb. A szabályokat is könnyebb megjegyezni, sokkal logikusabbak, egyszerűbbek. Kiválóan használható a segédlap és a technológia táblázat.

A nyersanyagbegyűjtés, egységek termelése ötletes, ahogy a város méretével és hangulatával változik. Külön pont a hajókért, a hajós felfedezésért és az  egységszállításért!
A csodák körüli mechanizmus azonban nem igazán tetszett (viszonylag egyszerű megépíteni, de nem akármelyiket építheted meg), ahogy a harc sem.

Amikor a Clash of Cultures-szel játszottam úgy éreztem, hogy a két játékot jól össze kéne gyúrni és akkor lenne az igazi. Ugyanis a CoC-ben megtaláltam azokat az elemeket, melyeket hiányoltam a Civ-ből.

A Civilization egyértelműen lassabb, hosszabb játék. A játékmenet sokkal jobban kidolgozott és a minősége is jobban megfelelt az elvárásaimnak.
A hiányosságok ellenére (technológiai előkövetelmények, városhangulat, hajózás/tengeri felfedezés) ha döntenem kéne, a Civ mellett döntenék. Van magyar kiadása, kiegészítők hozzá és mégis csak egy klasszikus.
Ha viszont hasonló játékot szeretnék mint a Civ, kitűnő választás a CoC, hiszen tökéletesen kiegészíti azt. A két játék teljesen jól megfér egymás mellett anélkül, hogy az az érzésed lenne, itt is ugyanazt kell csinálni!

Tátrai Dóri