"A Szellemlovas célja, hogy megtaláljuk neked a legjobb társasjátékot!"

Az összes ...

Újdonság

Hamarosan kapható

Újra kapható

Hírlevél
Társasjáték kalauz!
Iratkozz fel most
és töltsd le ingyen!

 Vezetéknév:

 Keresztnév:*

 E-mail cím:*

 Elfogadom az adatkezelési nyilatkozatot.

 Reklámüzeneteket tartalmazó leveleket is küldhetnek.

Reklámüzenet például egy kedvezmény, vagy egy új megjelenés, amiben az ár is szerepel, és reklámüzenet, ha valaminek az árát megváltoztatjuk.


Az év játéka

BGG Top 8

Az első lépések már festőként, előtte egy kis színelmélettel

Dátum: 2019-04-16

Az előző cikkben eljutottunk a szép figurák gondolatától a saját technikai szintünk elfogadásán és az eszközök beszerzésén keresztül az alapvető festési technikák elméletéhez. Ha erről lemaradtál, akkor ezt itt bepótolhatod: http://bit.ly/Festeskezdoknek 
A mai téma pedig ennek közvetlen folytatása: az első tényleges ecsetvonások megtétele és az ehhez szükséges színpaletta felépítése.

Végre festünk, de milyen színekkel?

Azoknak a miniknek amiken általában megakad a tekintetünk legtöbbször a jó színválasztás a titka. Olyan színekkel dolgoztak rajtuk, amik kiegészítik egymást, harmonizálnak és a figura fontos részeire terelik a figyelmet.

Színkör

Már 3 színből ideális helyzetben és elég türelemmel előállíthatod az összes létező színt: piros, sárga és kék. Ezek az elsődleges színek, amiket egyenlő arányban keverve egymással megkapod a másodlagos színeket: narancssárga, lila és zöld. Ezek a színek jól passzolnak általában az elsődleges színekkel, amikből előállították őket. Ha ezek után valamelyik másodlagos színt egyenlő arányban kevered valamelyik elsődleges színnel, amiből ő létrejött (például a narancssárgát egyenlő arányban kevered pirossal), akkor eljutsz a harmadlagos színekhez. Így már a 3 alapszínből 12 féle színt tudtál elérni. Alap esetben ezzel a 12 színnel plusz a fekete és fehér árnyalatainak felhasználásával már tudsz dolgozni.

De milyen színösszeállításokban érdemes gondolkozni?

Szín palettaÉrdemes a komplementerekből kiindulni, mint domináns színek a figurához, mert ezzel tudod elérni, hogy a figurád vonzza a tekintetet az erős színpárosítás használatával. A komplementer színeket a színskála ellentétes oldalán találod. Nem érdemes túl sok színt használnod, mert akkor a tekintet nem találja majd meg az egértelmű fókuszpontokat a figurán, amikre irányítani szeretnéd a figyelmet. Válassz 2, maximum 3 domináns színt.

Ha kiválasztottad a 2-3 árnyalatot, amit domináns színnek szeretnél használni, akkor érdemes körülnézni a festékek piacán, hogy milyen sötétebb és világosabb árnyalatok elérhetőek az adott alapszínből. Tartsd észben viszont, hogy minél szélesebb árnyalati skálát kell majd lefedned, amikor a kiválasztott színt árnyékolod (shading) vagy kiemeled (highlight). Gondolj tehát arra is az elején, hogy a kiválasztott színt hogyan tudod majd árnyalni, milyen színekkel.

A semleges színek (alapból a fekete, fehér, szürke és barna, de a fémes árnyalatokat is ide vehetjük) nem szerepelnek a színkeréken, ezekkel ki tudod egészíteni bármikor a domináns színeidet, ha kiemelnél egy részletet a figurán anélkül, hogy elrontaná a kialakított színösszeállítást.

Nem minden szín született egyenlőnek

Vannak színek, amikkel kezdőként lényegesen nehezebb bánni. Ennek első sorban az az oka, hogy nehéz velük szép színátmeneteket létrehozni. Sokszor a figura akkor fog igazán kitűnni, ha nem csak a színösszeállításban van erős kontraszt, hanem abban is ahogyan a sötét árnyalatokból átvezetjük a világosba a színeket a figurán. A hideg színeket, mint a kék vagy a lila általában könnyebb árnyalni, míg a piros és más élénk színek nehezebbek.

Néhány hasznos eszköz színpaletta összeállításához:
Színkerék, színpárosító funkcióval: http://paletton.com
Színpaletta generátor: https://coolors.co/
Inspiráció színsémákhoz: https://www.design-seeds.com/

Az alap festék réteg felvitele

Ha szeretnél árnyékolást (shade) is felvinni később a figurára, akkor már az alapszín árnyalatának kigondolásakor egy világosabb árnyalatot válassz, mert a shade egy picit az egészet sötétíteni fogja majd.

A festékréteg felvitelénél fontos, hogy higítsd a festéket, ami az üvegben van. Ha ezt nem teszed meg, akkor a vastag festékréteg amit így felviszel sajnos el fogja rejteni a figura apró részleteit. Addig higítsd a festéket vízzel, amíg tejszerű állaga nem lesz. Inkább ezzel a hígabb festékkel vigyél fel 2-3 réteget, mint a sűrűbbel egyet.

Az ecsetre ne vegyél fel túl sok festéket, mert nehezebb lesz a vonalakon belül maradni a hígabb festékkel. A felesleget itasd fel egy mindig kéznél levő papírtörlővel, vagy zsebkendővel. Szintén a hígabb állag miatt figyelj arra, hogy a festék ne üljön meg a figura réseiben. Ha ez megtörténik, akkor kicsit szárítsd meg az ecsetet és így, mint egy szivaccsal fel tudod itatni a felesleges festéket.

Érdemes bentről kifelé haladni a festék felvitelével. Először a legnehezebben elérhető, legbelső területeknek fuss neki.

Plusz egy tipp a végére, ami hatalmas segítség lehet az elején

A festékeknek, akármennyire is nem tűnik ez fel amikor arra várunk, hogy a figurát mikor folytathatjuk már, van bizony egy ilyen csúnya tulajdonsága, hogy szárad. Ami elég problémás, amikor végre kikeverted a tökéletes színt és nem szeretnéd újra és újra megpróbálni előállítani, mert megdszáradt mielőtt befejezted volna a figurán azt a bizonyos területet. Erre tökéletes megoldás az úgynevezett nedves paletta (wet palette).

Ezt házilag is könnyen elő tudod állítani például sütőpapír és konyhai törlőkendő segítségével. Egy lapos edénybe fektess bele pár átáztatott réteg papírtörlőt és erre fektess egy réteg sütőpapírt, ami így alulról folyamatosan nedvességet kap és az ezen kikevert festék akár napokig is használható marad.

Ahogy már korábban is mondtam, ez a rész tényleg a 3D kifestő. Minden elemet lefestesz pár hígabb rétegben egy áttetsző alapszínre és innen mehetsz majd tovább az árnyalatok megfestésére. A következő alkalommal.

A cikket írta: Rosenzweig Anna