"A Szellemlovas célja, hogy megtaláljuk neked a legjobb társasjátékot!"

Az összes ...

Újdonság

Hamarosan kapható

Újra kapható

Hírlevél
Társasjáték kalauz!
Iratkozz fel most
és töltsd le ingyen!

 Vezetéknév:

 Keresztnév:*

 E-mail cím:*

 Elfogadom az adatkezelési nyilatkozatot.

 Reklámüzeneteket tartalmazó leveleket is küldhetnek.

Reklámüzenet például egy kedvezmény, vagy egy új megjelenés, amiben az ár is szerepel, és reklámüzenet, ha valaminek az árát megváltoztatjuk.


Az év játéka

BGG Top 8

Játékmechanizmusok negyedik rész - 4X játékok

Dátum: 2014-10-13

Szorgos civilizációnk győzni fog

Hát elsőre ez a 4X valami nagyon “új-generációs” dolognak tűnik, és mint kiderül az is. Ez a fogalom, bevallom őszintén, egészen eddig számomra is ismeretlen volt, de most, hogy megismertem ezt a kifejezést hamar ráismertem az ide illő játékokra.

Nézzük is, hogy mit takar a 4X . Ennek a mechanizmusnak a fő képviselői általában az űrben játszódnak, de ez nem alap feltétel. A 4X rövidítés az angol Exploration, Expansion, Exploitation és Extermination szavakból ered.

Felfedezés, terjeszkedés, hasznosítás és kiirtás. Ezen szavak némelyike nem hangzik valami barátságosan, de azért nem olyan szörnyűek ezek a játékok, mint az elsőre hangzik, sőt, sőt! 

A felfedezés opció elég magától értetődően arra utal, hogy a játékosoknak lehetősége van előre nem ismert elemeit felfedezni a játéknak, mint új helyszínek, nyersanyagok vagy karakterek.
A terjeszkedés nem feltétlenül térbeli terjeszkedést jelent: épületek fejlesztése, egységek megerősítése, technológiák fejlesztése.
A hasznosítás kifejezéssel elsősorban a felfedezés során talált nyersanyagok felhasználására utalnak, amivel a “birodalmunkat” tovább tudjuk erősíteni.
És végül a legbarátságtalanabb szó, a kiirtás, hiszen ebben a játéktípusban kulcsszerepe van a csatázásnak. Egymás ellen vagy akár nem más játékosok által irányított seregek ellen.

A rendszer vonzó oldala

Mit is mondjak, szörnyen vonzó gondolat létrehozni a saját birodalmamat, ami a világ végéig állni fog, és azt hiszem ezzel nem vagyok egyedül. A játékok többségében vagy a gazdasági vonulat, vagy a harcolgatós vonulat kerül előtérbe, na itt mindkettőben elmerülhetünk.

A rendszer hátránya

Idő, idő és még több idő. Ezeknek a játékoknak általában hatalmas az időigénye, főleg, ha hárman, négyen, netalántán öten állunk neki. De ha van időnk, akkor mindenképp megéri nekiállni.

Legfőbb képviselői a 4X mechanizmusnak

Clash of Cultures - Vidd sikerre földi civilizációdat
Saját civilizációdat kell fejlesztened pici településből, óriási birodalommá. Hasonlóan a Civilization-höz, itt is újabb területeket kell felfedezni, technológiákat fejleszteni, városokat alapítani és bővíteni. A játék hosszú kb. 1 óra / játékos. A térkép folyamatosan épül, ahogy terjeszkedünk, s itt is több út vezet majd a győzelemhez (városfejlesztés, csodaépítés, események, célok teljesítése).



Twilight Imperium  - A birodalomépítő űrstartégia ősatyja
A Twilight Imperium társasjáték először 1997-ben került a boltok polcaira. Immáron, közel 15 évvel később már harmadik, átdolgozott kiadásánál jár és a birodalomépítő űrstratégiák éléről továbbra sem sikerült letaszítani. Az alapjátékban 3-6 játékos küzd a galaxis feletti uralomért, ám közülük csak egy foglalhatja el az új uralkodó posztját Mecatol Rexen, a birodalom központjában.

Space Empires 4X - Kidolgozott stratégia rövidebb szabálykönyvvel
A Space Empires 4x egy kőkemény harci, űr és civilizációs stratégiai játék. A játékban találhatsz harci- és szállítóhajókat, hatalmas fejlődési- és technológia fát, fekete lyukakat, még űrlényeket is. A felfedezés során különböző "tájakon" haladsz keresztül, melyek nemcsak a mozgásnál, hanem a harcnál is számítanak majd.