Újra Vs. System 2PCG!

A cikk megjelenése: 2018-07-16

"2004-ben jelent meg a Vs. System nevű szuperhősös kártyajáték első kiadása, melyben a Marvel és DC univerzumok karaktereit megtestesítő lapok segítségével küzdhettél meg az ellenfeleddel. A kiadója nagy pénzjutalommal kecsegtető versenyek sokaságával támogatta a Vs. Systemet, amelyből még egy digitális változat is megjelent, ám 18 nagy kiegészítő megjelenése után 2009-ben sajnos megszűnt a játék. Legalábbis egy időre. A játékosok ugyanis elkötelezetten kitartottak a Vs. System mellett, versenyeket szerveztek és komplett fan kiegészítőket terveztek – életben tartották a lángot.

Néhány év múltán pedig a kiadó úgy döntött, hogy eljött az ideje a Vs. System 2.0-nak. Az eredeti Vs. System fejlesztőivel a fedélzeten megkezdődtek a munkálatok, a korábbi tapasztalatok alapján módosították a szabályrendszert és 2015-ben debütált a Vs. System 2PCG! A játék gerincét a Marvel képregények (és filmek!) világa jelenti, ám megjelent egy Alien és egy Predator kiegészítő is, illetve a jövőben elképzelhető további franchiseok bevonása (pl. Buffy). A szabályok módosulása miatt a régi és az új Vs. System nem kompatibilis egymással, így mindenki tiszta lappal kezd, az új játékosoknak nem kell 15 éves kártyákat levadászniuk. Sőt, az új lapok beszerzése sem lesz nehézkes, mivel a Fantasy Flight Games LCG-jeihez hasonlóan a Vs. System 2PCG kiegészítők is fix lapokat tartalmaznak, mindenből a játékhoz szükséges teljes playsetet. Ez a megoldás sokkal pénztárcakímélőbb azon játékokhoz képest, ahol a boosterekből véletlenszerű lapokat bontasz.

A cikk további részében a Vs. System szabályairól, játékmenetéről fogok egy rövid áttekintést nyújtani.

A játékban sok különböző csapat közül választhatsz (pl. Avengers, X-Men, Guardians of the Galaxy), melyek természetesen mind egyedi lapokkal rendelkeznek. Nézzük meg e lapok típusait!

1. Main Character. A legfontosabb kártya, hiszen az ellenfél main karakterének legyőzése által nyerhetsz a játékban. A main karaktert nem kell a pakliba keverni, a játék elején kiteszed az asztalra, ahol többnyire úgy viselkedik, mint egy normál karakter, pl. támadhatsz vele és ő is támadható az ellenfél által. Persze van néhány különleges jellemzőjük, mely megkülönbözteti őket a sima karakterektől, ezek közül a legszembetűnőbb, hogy szintet léphetnek. Ha elég XP-t gyűjtesz össze egy main karakterrel, akkor 2. szintű lesz, megnő az Attack és Defense értéke, valamint egy új szuperképességgel gazdagszik. Jól fontold meg, hogy melyik főkaraktert választod, hiszen egészen más játékstílust jelent, ha pl. Rozsomák vagy Xavier professzor vezeti az X-Ment. A magányos farkas Logan akkor kap XP-t, ha egyedül támad és legyőzi az áldozatát, míg a békés Xavier akkor, ha egyáltalán nem támadtál a körödben.

2. Supporting Character. A képregényekből megtanultuk, hogy egyetlen hős sem megy sokra a társai nélkül, és még egy szupergonosznak is szüksége van szövetségesekre, csatlósokra. A támogató karakterek között megtalálható mindenki az 1-es költségű May nénitől egészen a 8-as költségű nagyágyúkig, mint Odin vagy Thanos.

3. Plot Twist. Eseménykártyák, melyek hatásuk kifejtése után a KO pileba („temető”) kerülnek. Többnyire harci trükköket találunk köztük, de sok más is lehet, pl. laphúzás, location pusztítás, lapok eldobatása az ellenfél kezéből.

4. Equipment. A karakterekre aggatható felszerelések, melyek extra képességekkel ruházzák fel használójukat. Lehet ugyan nagyon erős egy karaktered, de sosem árt, ha felszereled pl. a Kozmikus Kockával.

5. Location. Helyszín kártyák, melyek némely szuperképesség aktiválásához szükségesek. A basic helyszíneket bármely karakter használhatja, de a speciális helyszíneknek csak egy adott csapat veszi hasznát, pl. Xavier professzor iskolája kizárólag X-Menekkel működik.

Szóval összeállítottad az első paklid, mely (a main karaktered nem számolva) 60 lapos és egy kártyából maximum négyet raktál bele. Készíts elő pár dobókockát vagy egyéb jelölő bigyót és indulhat a játék! Döntsétek el, hogy ki kezd, tegyétek ki a main karaktereket a játéktérre és húzzatok 7-7 lapot a pakliból.

A kör felépítése

  1. Draw Phase. Minden köröd elején húzol 2 lapot a paklidból (kivéve a kezdő játékos az első körében).

  2. Recovery Phase. Ebben a fázisban a harcok során elkábult (stunned) karaktereid összeszedik magukat és talpra állnak. Ezt követően minden kifáradt (exhausted) karaktered újra tettre késszé válik (ready).

  3. Build Phase. A kezedből egy lapot a resource rowba tehetsz. Ajánlott egy locationt, mert azt használhatod innen is szuperképességek kifizetésére. Ha nincs nálad location, az se tragédia, mert hátlappal felfelé fordítva bármilyen típusú lapot a resource rowba rakhatsz. Vagyis nem lesz olyan helyzet, hogy nem tudsz kirakni egy karaktert, mert „manát haltál”, legfeljebb egyes képességeit nem tudod használni. Ezután kapsz annyi recruit pontot, ahány lapod van a resource rowban, ebből karaktereket és equipmenteket toborozhatsz. Végül a karaktereid mozgathatod a frontvonal és a hátsó sor között, melynek a harcnál lesz jelentősége.

  4. Main Phase. Ahol a csata történik, mely külön bekezdést érdemel.

Harc!

A harc során bármelyik ready (álló helyzetben levő) karaktereddel megtámadhatod az ellenfél egy tetszés szerinti karakterét. Ehhez 90 fokkal el kell forgatnod a támadót, aki így exhausted lesz. A harc során össze kell vetned a támadó és a védekező Attack és Defense értékeit, melyeket a karakter kártyák bal alsó sarkában találsz. Ha egy karakter ATK-ja magasabb, mint a másik DEF-je, akkor az ellenfele elkábul, vagyis le kell fordítani a lapot (a kártya hátulja lesz felül). Egy karakter nem cselekedhet és a képességei sem érvényesülnek, amíg kábult. A harc eredménye alapvetően háromféle lehet:

  • a támadó elkábítja a védekezőt
  • a harcoló felek kölcsönösen elkábítják egymást
  • a védekező kábítja el a támadót (pl. a védekező játékos egy plot twisttel feltápolta a karakterét, ami túl nagy falattá vált a támadónak).

Ha a játékosnak nincs több ready karaktere, akivel támadhatna vagy csak nem kíván többet támadni, akkor vége a körének.

Nézzük meg, hogy milyen dolgok bonyolíthatják a harcot.

Minden karakternek van „Health” tulajdonsága, a vércseppben levő szám a kártya jobb alsó sarkában. Ez a main karaktereknél általában 5-6, míg a supporting karaktereknél 1, ritkábban 2, még ritkábban 3. Ha a harcban elkábítják egy karaktered, akkor tenned kell rá egy wound jelzőt. Ha a rajta levő wound jelzők száma eléri a health értékét, akkor a karakter nem csupán kábult, hanem KO lesz, tehát le kell venned a játéktérről és a KO pileodba kerül. Pl. az 1 healthtel bíró karaktereknél rögtön az első kábulás egyúttal KO is, de a 2 healthes karaktered a következő körödben lerázza magáról a kábultságot és van még egy esélye, mielőtt kiütik. Nagyon figyelj rá, hogy ha a main karaktereden összegyűlnek a woundok és KO lesz, akkor elvesztetted a játékot!

Említettem, hogy a karaktereid két sorba rendeződnek: front row és back row. Ha van az első sorban karaktered, akkor az védi a mögötte levőket, tehát a hátsó sor megtámadásához előbb minden karaktert el kell kábítanod az első sorban. Kivéve, ha a támadód „Flying” képességgel bír, mert ez esetben átrepülhet az első sor felett, ha ott senki sem röpképes.

Csábító lehet a hátsó sorban elbújtatni a féltett karaktereid, de vedd figyelembe, hogy a back rowban levő karakterek csak akkor támadhatnak, ha van „Ranged” képességük, ami a lőfegyvereket, energiasugarakat és egyéb távolsági dolgokat szimbolizálja. Ha egy ranged karakterrel egy ranged képességgel nem bíró áldozatot támadsz meg, akkor az képtelen ellencsapásra, nem kábíthatja el a támadóját. Ha mondjuk Küklopsz a hátsó sorból megküldi az ellenfél Kardfogúját egy optisugárral, akkor Kardfogú nem tud visszasebezni, mivel Küklopsz messze van tőle, neki pedig csak karmai vannak.

Az azonos csapatba tartozó karaktereid támadhatnak közösen, ez a team attack. Ilyenkor a kiválasztott támadóid ATK értéke összeadódik, így elkábíthatnak egy olyan védekezőt, akinek a magas DEF-jén külön-külön nem tudnának átütni. A védekező eldöntheti, hogy melyik támadóra akar visszacsapni. A paklidba bármilyen csapathoz tartozó karaktert tehetsz, de ilyenkor kockáztatod, hogy egy kritikus támadásnál nem tudnak együtt harcolni. Pl. Rozsomák és Bestia képesek team attackra, mert mindketten X-Menek, de Rozsomák és Amerika Kapitány nem, mert a Kapitány Bosszúálló.

Azért is fontos figyelembe venni egy karakter csapathoz tartozását, mert egyes plot twistek jobb felső sarkában megtalálható valamely csapat ikonja. Az ilyen plot twisteket csak akkor játszhatod ki, ha az irányításod alatt van egy nem kábult karakter az érintett csapatból. Vagy egyes képességek csak pl. az Avengers karaktereidnek adnak bónuszt.

A harc során számolnod kell azzal, hogy előpattan egy plot twist, aminek nem tudsz őszintén örülni, és szemmel kell tartanod, hogy a karaktereknek van-e képessége, amelyet aktiválhatnak. A lapokra félkövérrel van nyomtatva annak a fázisnak a neve, amikor aktiválni lehet, pl. Combat jelölés esetén csak harc során, a saját körödben. (Az ellenfél körében akkor használhatsz egy képességet, ha annak leírásában szerepel az „any turn” szimbólum, a kört formázó három nyilacska).

Ugyanazon karakterből egyszerre csak egyet irányíthatsz (nem rakhatsz ki két Vasembert), szóval a felhúzott további példányait nem játszhatod ki, de azért még veheted némi hasznát a power-up szabály által. Ha eldobsz a kezedből egy karaktert a KO pileba, akkor a játékban levő azonos nevű karakteredre rakhatsz egy +1/+1 jelzőt, ami eggyel növeli az ATK és DEF értékeit. Pl. játékban van egy 6/6-os Vasembered és a köröd elején nyilván húzol belőle még kettőt. Szerencsére nem teljesen halott lapok, mert ha eldobod őket a kezedből, akkor a Vasembered 8/8-ra hízik.

Dióhéjban nagyjából ennyi a tudnivaló a harc általános szabályairól, de természetesen rengeteg egyéni képesség van a karaktereken, ami tovább variálja a dolgokat: Stealth, Dodge, Sniper, Lethal, Leader, Tough, stb.

Multiplayer

Az ismertető végéhez közeledve megemlíteném, hogy bár ahogy a neve is mutatja (2PCG = 2 Player Card Game), a játék elsősorban az 1v1 párbajra fókuszál, de azért nem kell kétségbe esni akkor sem, ha hárman vagy négyen vagytok. A szabálykönyv tartalmazza a 3 vagy 4 fős free for all és a 2v2 többjátékos változatok szabályait is. Ezen felül a Monsters Unleashed kiegészítő behozta a Leviathon módot, melyben két játékos közösen küzd meg egy harmadik ellen, aki a feltápolt Leviathon Mothert irányítja.

Összegzés

A Vs. System 2PCG nagyon jól sikerült változata az eredeti verziónak. A játékmechanika és a hangulat összhangja fantasztikus, minden képesség elolvasásakor szinte látom magam előtt, ahogy a karakter a képregényben használta azt. A main karakterek megjelenése drasztikus lépés volt, de jól sült el, érzed bennük az erőt, amikor szintet lépnek és megnyitnak valamilyen kegyetlen képességet. A régi Vs. System néhány bonyolultabb szabályát megnyesték, ami által a kezdők számára sokkal kevésbé riasztóak az első meccsek. Könnyen átlátható, letisztult, precíz rendszerrel állunk szemben. Az LCG modellre való átállás ragyogó lépés volt, hihetetlenül megkönnyíti a lapok beszerzését. Szóval csak ajánlani tudom a Vs. Systemet, ha bírod akár a képregényeket, akár a kártyajátékokat. Ha pedig mindkettőt szereted, akkor a Vs. System úgyszólván kötelező.

A következő cikkben áttekintjük a játékhoz megjelent kiegészítőket: melyikben milyen újítások voltak, illetve mit érdemes először megvenni.

Ui.: a Szellemlovas webboltjában a keresőbe azt írjátok, hogy „vs system”, mert semmit nem fog kiadni arra, hogy „vs. system”

***

Hasznos linkek

Kártya adatbázis és pakliépítő
http://vs.tcgbrowser.com/#!/cards

Alap szabálykönyv
http://www.upperdeck.com/OP/RuleBooks/Vs_System_2PCG_Rules-The_Marvel_Battles.pdf

Teljes szabálykönyv
https://docs.google.com/document/d/1nF6Wh6sNSTgopLu9-3p4P58LSq-pC-bxInOnBTvhRwc/edit

Kártya FAQ
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gLys7fnWZkKv1MHIYMdfY8H8wvHDVcmqH-TI5prjjKU/edit#gid=2117603458

Facebook csoport
https://www.facebook.com/groups/860168987351982/

Írj üzenetet!
Az oldal a működéséhez szükséges sütiket használ.