EXIT játékok...szabadulószoba a dobozban

A cikk megjelenése: 2019-06-04
Exit játék

EXIT játékok...szabadulószoba a dobozban

Először is ne aggódj, ebben a cikkben semmilyen poént nem fogok lelőni a játékokból. Olvasd végig nyugodtan ha érdekel, hogy milyen az EXIT sorozat.

Akár elhisszük, hogy magyarok találták ki a szabadulószobákat, akár nem, az biztos, hogy világszerte terjedő trendről van szó. Engem is mindig vonzottak a feladványok, logi-sztorik, a sudoku és bármi, amiben megfejthettem egy feladványt. Így nem meglepő módon a szabadulószobák is vonzottak. Többet kipróbáltam élőben, mielőtt megjelentek a társasjátékok között is, de egyáltalán nem csalódtam az asztali verzióban.

Ha nem voltál még szabadulószobában, akkor egy kis ízélítő, mielőtt belevetjük magunkat az asztali verzióba: téged és pár barátodat bezárnak egy szobába 60 percre és az egymást követő lineáris feladványok megoldásával rájöttök, hogy hogyan kell kinyitni az ajtót. Ezt az elég izgalmas élményt próbálja elhozni az EXIT egy asztalra.

Nézzük akkor, hogy mit is tud az EXIT sorozat.

Minden EXIT doboz egy független, egyszer használatos asztali szabadulószoba élmény 1-6 játékosnak, nagyjából 1-2 órás játékidővel. Eddig angolul 11 játék jelent meg a sorozatban, amiből már 8 magyarul is elérhető, mindegyik doboz más témájú és 3 különböző nehézségi kategóriában vannak. Feladványokat oldunk meg a játék során minél gyorsabban, majd a szintidőnk és a használt segítségek száma alapján ad nekünk egy pontot a játék.

EXIT játékok

Mi van a dobozban?

Bár minden dobozban egyedi komponensek vannak, az adott tematikához illeszkedve, azért van itt is néhány állandó társunk.

Egy sztori könyv, amiben a történet rövid bevezetése van és a feladványokhoz is találsz benne elemeket. Ehhez ne akarjatok komoly érzelmi kötődést kialakítani, mert lehetnek olyan pillanatok, hogy egy ollóval kell nekiesnetek vagy rá kell rajzolnotok. Szerintem jobb úgy nekiindulni a játéknak, hogy fel vagy rá készülve, hogy igen, a játék csak egyszer játszható végig.

Egy pakli kártya 3 féle funkcióval: puzzle, megoldás és nyom kártyák. A puzzle kártyák adják a feladványok törzsét. A nyom kártyákhoz fordulhatsz, ha elakadnál és, ha már semmi ötleted nincs, de tényleg semmi, akkor nézd meg az utolsó nyomot, ami megadja a választ. Szerencsére szerintem az összes végigjátszása után erre egyszer volt szükségünk.

A másik kötelező elem a dekóder kerék, amin a helyes megfejtést kell betáplálni, hogy megkapd a következő feladványt (itt jönnek képbe a megoldás kártyák). Hogy pontosan hogyan, arra később visszatérünk. A többi komponens pedig mindig változik a feladványoktól függően.

EXIT tartozékok

Kezdjünk bele a játékba

Kinyitottad a dobozt. Van benne egy szabálykönyv, na eddig minden úgy halad, mint bármilyen más társasjátékban. A szabálykönyv eléggé elvont, tekintve, hogy egyedi feladványokat fogunk megoldani, nem sok mindent tud elmondani. Elmondja, hogy vedd elő a pakli kártyát és válogasd szét a 3 kategóriára, amit az előbb említettem. Ha valamit nem szabad látnod, arra felhívja a figyelmed egy nagy STOP kártyával. Ha elolvastátok az instrukciókat a szabálykönyvben, akkor indítsátok el az időt (mi legtöbbször a stoppert használtuk a mobilon) és nyissátok fel a sztori könyvet a bevezetővel.

Oké, itt vannak az elemek, de mi a feladat? Az a ti dolgotok, hogy kitaláljátok, hogy mi illik össze mivel. Gyakran kaptok majd olyan komponenst, amit majd csak később tudtok felhasználni és még azt sem tudjátok most, hogy mire fog kelleni. De ez része az egész szórakozásnak, hogy először kitaláld, hogy mi is a feladvány.

Ha azt gondolod, hogy rájöttél egy feladvány megoldására, akkor jön a dekóder kerék. Hogyan kell elképzelni egy megoldást? Az egyes feladványokat szimbólumokkal különíti el egymástól. A puzzle valamelyik elemén biztosan találsz majd egyet ezek közül. Ezeket a szimbólumokat találod meg a dekóder kerék külső peremén is. Ha a kerék három szintjét az adott szimbólum alatt a megfelelő állásba tekered (hogy mi a megfelelő állás arra kell rájönnöd a feladványból), akkor elirányít egy megoldás kártyához. És most kérjük a dobpergést: vagy találsz egy nagy piros X-et, vagy egy lehet, hogy jó nyomon jársz. Ha jó nyomon jársz, akkor a kártya képeket fog mutatni neked. Ebből kell kiválasztani ismét a megfelelőt. Ismétlem magam, de az, hogy mi a megfelelő megint a feladványból fog következni. Ha kiválasztottad a helyes képet, akkor már tényleg megkapod a megoldást és ezzel újabb elemeket a következő feladványokhoz.

Elakadtál? No problemo. Minden feladványhoz három nyom kártya tartozik, a hátukon a korábban emlegetett szimbólumokkal. Az első nyom abban segít, hogy milyen komponenseket kell felhasználnod a megoldáshoz. A második nyom már a hogyanban is ad támpontot, míg az utolsó a konkrét megoldást is lelövi. Ezzel csak óvatosan.

EXIT játékok

Mitől szórakoztató a játék?

Nos az első, és legegyértelműbb válasz: a feladványoktól és a megfejtés örömétől. Az ember szereti érezni, hogy elért valamit, hogy használta a fejét és még jól is.

A kevésbé egyértelmű válasz: az EXIT különlegessége éppen abban rejlik, hogy a komponenseket fel is kell használni fizikailag. Ez az elhasználódás, amire már korábban is felhívtam a figyelmet (az olló és a toll előkerülhet) olyan új lehetőslgeket nyit meg a feladványok terén, amit egy csak kártya alapú szabadulószoba, mint az Unlock! Például nem tud nyújtani. Nem akarok tényleg semmilyen feladványt “elspoilerezni”, de van néhány igen kreatív megoldás. Nem sherlock-i fordulatokat és logikai ugrásokat vár a játékosoktól, hanem megoldható, de kihívásos feladatokat. Félreértés ne essék, a játék nem könnyű és többféle szemléletet igényel. Ami szintén a varázs része. Lehet, hogy 10 percig bámultok egy feladványt, amikor valakinek “átkattan” az agya és meglátja, ami végig előttetek volt csak máshogy. Ezek a legjobb pillanatok, amikor végre meglátjátok és összenéztek a tervezőkkel, hogy hmmm ez okos volt, hogy nem jöttem rá hamarabb?

Kinek ajánlanám?

Szerintem 2, maximum 4 fővel ideálisak az EXIT dobozok. Ennyi ember tud még érdemben hozzászólni a feladványokhoz és átlátni az asztalon lévő komponenseket. Neked való ez a játék, ha az élmény a fontos, amiről órákkal később is beszéltek a csapatoddal, hogy mennyire jó volt az a feladvány, tudod, ahol…. Ha adnál azért kb. 4000 forintot, hogy 3-an jól szórakozzatok 2 órán keresztül. Ahogy az elején is írtam, én imádom a fejtörőket és ez a játék azt tudja adni, amiért kimennék a lakásomból és bezárnám magam önként egy szobába, hogy aztán kijussak belőle. Csak nem kell elhagynom a lakásom kényelmét és még olcsóbb is.

Írj üzenetet!
Szellemlovas cégadatok

A cég neve: Szellemlovas Kft.
Cím: 1067 Budapest Szondi u. 18.
Telefonszám: +361/302-2326
Cégjegyzékszám: Cg. 01-09-718457
Adószám: 13094744-2-42

Bank adatok

Bank neve: K&H Bank
Bank címe: H-1095, Budapest, Lechner Ödön fasor 9.
A számlatulajdonos neve: Szellemlovas Kft.
Számlaszám: 10404072-50526565-72751004
SWIFT/BIC kód: OKHBHUHB
Számlaszám IBAN: HU76 1040 4072 5052 6565 7275 1004

A Tárhelyszolgáltató adatai

Tárhelyszolgáltató neve: Naxonet Bt.
Székhelye: 2400 Dunaújváros, Nap utca 2.
Adószáma: 22581886-2-07
Cégjegyzékszáma: 07-06-015006, Székesfehérvári Törvényszék Cégbírósága
Telefonszám: +3630-591-7759
Tárhelyszolgáltató e-mail címe: naxonet@naxonet.hu

A bolt:

NYITVA hétköznap 12-19-ig, szombaton  10-18-ig!
Cím: 1067 Budapest Szondi u. 18/a
Telefon: +3630/3632344 (Hétköznap 12-19-ig)

Az oldal a működéséhez szükséges sütiket használ.