Hogyan kezdj D&D-zni?

A cikk megjelenése: 2021-10-05

Lehet, hogy megihletett Will és csapata a Stranger Thingsből. Vagy csak láttál egy videót a Critical Role-ból, és kedved támadt vicces akcentussal vitába bocsátkozni egy kocsmárossal. (Azért figyeljetek oda a Mercer-hatásra!) Vagy csak imádtad gyerekkorodban a “Börtönök és sárkányok” mesét, és úgy érzed, eljött az idő, hogy átvedd Sárkánymester helyét. Esetleg régi motorosként érzed úgy, hogy rendszert váltanál, és tetszik a D20-as 5E-rendszer tisztasága, vagy egy osztálykiránduláson vonzott be a játék izgalma.

Bárhonnan is jött a döntésed, ha a Dungeons & Dragons szerepjátékos közösséghez csatlakozol, hasznos lehet, ha elolvasod ezt a cikket arról, hogy hogyan érdemes belekezdened a játékba.


(Stranger Things)

Mi az a D&D?

A Dungeons & Dragons egy szerepjáték. Egy mesélő (“dungeon master”, avagy DM) irányításával, aki a történetet meséli, és a játékosokon kívül minden más szereplőt megszemélyesít, valamint néhány játékos játssza. A játékosok egy-egy hőst személyesítenek meg egy hatalmas, multidimenzionális fantasy-világban. Rettenthetetlen harcosok, túlvilági hatalmakkal paktáló boszorkánymesterek, az Avatár hatalmával vetekedő szerzetesek, bölcs varázslók vagy ravasz tolvajok: a D&D világában szinte bárkit megszemélyesíthetnek. A játékosok és a DM az elmúlt néhány év számos hivatalos kiadványának és rajongói kiegészítéseinek hála tengernyi lehetőséget kapott, hogy olyan történetet alkossanak közösen, amikről évszázadokig zengenek a dalnokok. (De legalábbis még évekig beszédtéma lehet a sörözéskor.) A történetet együtt alakítjátok: a kalandozók, a mesélő és a kockák. (Mivel utóbbiaknak éppúgy van saját személyisége, mint előbbieknek, érdemes őket is beleértve jól megválogatni a csapatot.) 


(forrás: thedndcoalition.com)

A játék legújabb, ötödik kiadása (5E) egy teljesen szabad felhasználású D20-as rendszeren alapul. Megtanulása egyszerű, és elsősorban néhány kockára, egy-egy karakterlapra, valamint a mesélő fantáziájára és felkészültségére lesz csak szükségetek, hogy játszani tudjatok. No, meg persze egy szabálykönyvre, amiből rögtön háromfélét (az egyiket magyarul is) találtok a boltunkban, úgyhogy következzék egy ismertető, hogy jobban eligazodj a kezdőkészletek sokaságában, és ne pánikolj be a számtalan, egyenként sokezer forintos könyv láttán.

Először ezt érdemes megvenned

A játékhoz kétféle kezdőkészletet, a “Starter Set” és az “Essentials Kit” nevűt találjátok meg, előbbi magyarul is megjelent már, “Kezdőkészlet” néven.

Mi van a Starter Setben, avagy a Kezdőkészletben?

A Starter Set, avagy a Kezdőkészlet egy adag kockát, egy (egyszerűsített, nem minden opciót tartalmazó) rövid szabályleírást, egy kalandmodult (Phandelver elfeledett bányája), öt előre elkészített karaktert (két harcost, egy papot, egy tolvajt és egy varázslót), egy üres karakterlapot, valamint egy szett kockát tartalmaz. 

Ennek megvételével lényegében azonnal beleugorhattok a kalandba. A karakterek megalkotásával nem kell bíbelődni, a karakterlapokra csak a neveteket kell ráírni. A kétoldalas karakterlapon megtaláljátok a képességeitek, kasztotok, fajotok és karakteretek előtörténetének leírását, valamint az első négy szintlépésetek következményeit is, tehát játékosként egy ceruzán, radíron és a kockákon kívül másra már nem lesz szükségetek. A mesélő számára egy izgalmas, változatos kalandleírást rejt a csomag. Ebben minden, a történetben szereplő helyszín, mellékszereplő, ellenfél leírása szerepel, a történet fő sodrával egyetemben. A kaland során a D&D minden fontosabb oldalát megismerhetitek: ismerkedéseket és szociális interakciókat a mellékszereplőkkel, epikus összecsapásokat szörnyekkel és a gonosszal lepaktáló emberekkel, elfeledett ősi romok és kavernák felkutatásával. A kaland erőssége, hogy azonnal bevonja a történetbe a játékosokat (egy ismerősük eltűnésével kezdődik), és már az elejétől olyan döntési helyzeteket teremt, amiben az ezekre adott válaszok a történetet természetes módon viszik tovább. Ahogy a kaland fejezeteit játsszátok, úgy válnak hőseitek egyre erősebbé, az elétek gördített akadályok pedig egyre nagyobb kihívássá. A történet lezárása pedig egyszerre ad lekerekített, jó befejezést, és lehetőséget a folytatásra.

A kezdőkészletet nálunk Taverna csomagban is megkaphatjátok. Ehhez az említettek mellett öt darab tavernás karakterlapot, egy Taverna és Szellemlovas logóval ellátott kockatartó szütyőt, valamint egy dedikált tavernás posztert is adunk.

Mi nincs a Starter Setben avagy a Kezdőkészletben?


(forrás: dndduet.com)

Ugyan a kezdőkészlet tartalmaz egy üres karakterlapot (a Taverna csomagban pedig további ötöt is kapsz mellé), a szabályleírásban nincs benne a karakteralkotás. Ezt kivédhetitek azzal, hogy letöltitek az ingyenesen elérhető alapszabályokat a Wizards of the Coast honlapjáról, így a karakteralkotásban nagyobb szabadságotok lehet. Ebben megtaláljátok az előre gyártott négy karakter kasztjának (cleric, fighter, rogue, wizard) a leírását ötnél magasabb szintekhez is, tehát a kezdő karaktereitek életútját is tovább gondolhatjátok! Minden kaszthoz ugyanakkor csak egyetlen kasztopció leírását fogjátok csak megtalálni.

Ami a dobókockákat illeti, a kezdőszettben minden fajta kockából egyet találtok, kivéve a “százalékos D10” kockából, abból ugyanis nincs benne. Ez a kezdő küldetés szempontjából nem fog gondot jelenteni, ilyen dobásra nem lesz szükségetek.

Mi van az Essentials Kitben?


(forrás: dndduet.com)

Az Essentials Kit a kezdőszetthez képest komolyabb, vastagabb szabályleírást tartalmaz, amiben a karakteralkotást is megtaláljátok, öt kasztra (a kezdőkészlet négy kasztjához a bárd csatlakozik), az első hat szintre vonatkozóan. Minden kasztleírás két kasztopciót (specializációt) is tartalmaz, például a pap az “élet szféra” (life domain) helyett választhatja a háborút is (war domain). Ebben a készletben nincsenek előre megírt karakterlapok, a hőseiteket magatoknak kell összeraknotok. Ha ezzel a készlettel kezdetek, célszerű beiktatni egy “nulladik alkalmat”, ahol átbeszélitek, hogy milyen csapatot raktok össze, mik a játék alapvető szabályai, esetleg a mesélő mesél egy kicsit a világról, ahol a történet játszódik majd.

Az Essentials Kit kockakészlete is teljesebb (és szebb is). D6-ból négyet, D20-ból pedig kettőt is tartalmaz (utóbbira a játék előny-hátrány rendszere miatt szükségetek is lesz!), valamint van benne a korábban említett százalékos D10-ből is.

A dobozban továbbá találsz egy mesélői paravánt is (DM screen), amin néhány alapszabály (például a különböző állapotok leírásai, néhány megvásárolható tárgy ára, a képességpróbák nehézségeinek áttekintése) található a belső oldalon, és kiválóan alkalmas arra, hogy elrejtse a mesélő dobásait és a kaland kellékeit a játékosok szeme elől.

Kellékekből pedig ezúttal nincs hiány! A kezdőkészlethez hasonlóan az Essentials Kit is tartalmaz egy remek kalandmodult (Dragon of Icespire Peak), aminek végigjátszása során a kalandozók hatodik szintig fejlődhetnek. A kalandhoz térképeket, és extra kártyákat is kaptok, tárgyakról, küldetésekről, állapotok hatásairól, de találtok a csatában meghatározott sorrend követését segítő kártyákat, valamint a kalandozók mellé szegődő mellékszereplők, csatlósok is kaptak külön kártyát. A szabálykönyvben ezen csatlósok (sidekick-ek) működtetéséhez külön szabályt is találtok, így még könnyebbé válhat például két játékos részére (egy mesélő és egy kalandozó) a játék.

A készletek összehasonlítása

A kezdőkészlet megvételével az első játékotok nem igényel nagy előkészületet. A karaktereiteket készen kapjátok, a mesélő pedig a modul átfutását követően már be is ránthat titeket az kalandba! A D&D, és általában a szerepjátékok varázsa azonban sokszor a személyre szabott, nagy gonddal megalkotott karakterekről szól, a gyáva illuzionistától, a zeppelint tervező kilencven éves barbáron át, a metálzenész bárdig. Noha minden karakteropció az Essentials Kitben sem áll rendelkezésetekre, de a karakteralkotásban így is nagy szabadságot kaphattok, ha ezzel kezdtek. A csekély árbeli különbséghez pedig nem utolsó szempont, hogy paravánt, több kockát és hasznos segédleteket is kaptok.

Ami a kalandokat illeti, nehéz eldönteni, hogy a két modul közül melyik sikerült jobban. Mindkettő igényesen megírt, átgondolt, remek illusztrációkkal tarkított kaland, sok és lényeges döntéshelyzettel, izgalmas szereplőkkel, és egyformán jól bevezetik a mesélőt és a játékosokat is a D&D világának fő aspektusaiba.

Bárhogy is döntesz, több ülésalkalomnyi, sok-sok órányi garantált szórakozást kaptok majd.

Mit vegyek, ha túl vagyok a kezdő löketen?

Kockát és segédleteket


Kockából soha nem elég. Bizonyos kockák néha elfáradnak, esetleg teljesen motivációjukat veszítik, ilyenkor például egy-egy új kocka megvétele a társaságukba sokat javíthat a hangulatukon. És persze a tiéteken is. A D&D alapvetően nem túlságosan kockaigényes. A képességpróbákat, mentődobásokat, támadásokat D20-szal dobjátok. Amennyiben előnyötök vagy hátrányotok van az adott próbára, két ilyen kockával dobtok és a jobb vagy rosszabb eredményt veszitek figyelembe. Ennél több D20-ra tehát nem lesz szükségetek, de kényelmesebb lehet játékosonként egy-egy párt betárazni. A többi kockát sebzések, gyógyulások, varázslatok egyéb képességek hatásainak kidobására fogjátok használni. Alacsonyabb szinteken ezekből nem kell 3-4 darabnál több az egész csapatnál, de magasabb szinteken előfordulhat, hogy ennél több kockával kell egyszerre dobnotok. Kockakészleteink minden kockatípusból egyet-egyet tartalmaznak, de válogathattok üzletünkben egyesével is kockákat.

Talán az egyik leghasznosabb segédlet a játékhoz az Adventure Grid. Ez egy nagy méretű (55×65 cm-es) kihajtható kétoldalas tábla, egyik oldalán zöldes, a másikon szürkés mintával a szabadtéri és a zárt csaták lejátszásához. Az oldalakat egy inches négyzetháló borítja, a felületre pedig letörölhető filccel (például táblafilccel) rajzolhattok falakat, fákat, egyéb tereptárgyakat, és megfelelő méretű korongok vagy figurák segítségével játszhatjátok le a fontosabb, taktikai összecsapásokat. A tábla tartós anyagú, ezért számtalan alkalommal letörölhető és újrarajzolható, így minden játékülés alkalmával elővehető.

Ha nem az Essentials Kittel kezdtetek, és a mesélőtök vágyik egy paravánra, a Dungeon Master’s Screen: Reincarnated egy jó választás. Ennek hátoldalán hasznos szabályjegyzetek találhatók a harcban lehetséges akciókról, tárgyak árairól, a különféle kondíciók leírásáról, és még jó pár hasznos információról, így a mesélőnek nem kell ezekért újra és újra a szabálykönyvhöz nyúlnia.

...és néhány szabálykönyvet

Ezeket a köteteket egyelőre csak angolul fogjátok megtalálni, a használatukhoz ezért mindenképpen szükséges némi nyelvtudás.

A legfontosabb forrás (sourcebook), amibe érdemes befektetni, a játékosok könyve, vagyis a Player’s Handbook. Nevével ellentétben nem csak a játékosok, de a mesélő számára is szolgál bőségesen információval. Ebben a kötetben találjátok meg a játék teljes szabályrendszerén túl a D&D játszható kasztjainak majdnem mindegyikét (az artificer kivételével mind a 12 kasztot), a kasztonként több specializációval, kilenc játszható fajt, számos hátteret a kalandozók előtörténetéhez, tárgyakat, varázslatokat, ellenfelek és csatlósok statisztikáit.

Az elmúlt évek során kiadott rengeteg további sourcebook újabb és újabb fajokkal, kasztopciókkal, hátterekkel, varázslatokkal és varázstárgyakkal bővítette a játékosok és a mesélő lehetőségeit. Egyesével beszerezni ezeket riasztó lehet, de szerencsére van két kötet, a Xanathar’s Guide to Everything és a Tasha’s Cauldron of Everything, ami a korábbi kötetek opcióit összefoglalja, utóbbiban pedig a 13. kaszt, az Artificer leírását is megtaláljátok. Mindkét kötet a mesélőt is ellátja rengeteg segítséggel: új varázstárgyak, a csapdák megtervezését segítő ötletek, a képességpróbák részletezései, vagy akár olyan lehetőségek kifejtése, mint például hogyan kezelhető a játék mechanikájában, ha a kalandozók a rájuk rontó sárkánnyal inkább megállapodnának. Véleményem szerint mindkét kötet beszerzése előbbre való, mint bármely más sourcebook.


(forrás: dnd.wizards.com)

És ha a mesélőnek semmi sem elég...

Ha a mesélő úgy érzi, hogy az eddig rendelkezésére álló segédletek nem adnak elég támpontot, akkor a mesélői kézikönyvben, vagyis a Dungeon Master’s Guideban számos varázstárgyat, helyszín- és világleírást, valamint a kalandok megírásához és vezetéséhez rengeteg tippet, trükköt is találhat, többek között arról, hogyan alkothat izgalmas ellenfeleket, új varázslatokat vagy hogyan vezényelhet le epikus üldözéseket. A szabályrendszerre vonatkozóan pedig több opcionális szabályt is találni fog, amivel színesítheti a játékot. Ha szeretné a kalandjait megfűszerezni új szörnyekkel, akkor a Monster Manual kínál több mint 350 lényről statisztikákat, és közülük sokról részletes leírást is, az egyszerű útonállóktól a rettentő erejű beholdereken át a páviánokig! (Sose húzz ujjat egy páviánnal!)

...vagy ha kell egy jó kaland...

A mesélő legnehezebb dolga a kalandokra való felkészülés lesz. Idővel saját maga is könnyebben fog kalandmodult alkotni, és nem kell attól sem félni, ha a legelső alkalmak során még bizonytalanul vagy döcögve megy egy történet. A lényeg, hogy jól érezzétek magatokat, és segítsétek egymást ebben: a mesélő a játékosokat, a játékosok a mesélőt. 

A kezdőkészletek kalandmoduljai talán a legjobb indítást nyújtják. Az interneten ezen túl ingyenesen letölthető módon számos kiváló, és még több kevésbé kiváló kalandmodult fogtok ezután találni, a bőség zavarában pedig bizony nehéz lesz kiigazodni. Amennyiben a mesélőtök úgy dönt, hogy a hivatalos kalandmodulok közül választana egyet, úgy itt is rengeteg lehetőség jön rögtön szembe. Három kötetet azonban kiemelnék, mert úgy gondolom, ezek nyújtják talán a legjobb élményt a kezdő játékosoknak, de a későbbi alkalmakra is elővehetők.

A Waterdeep: Dragon Heist a D&D-modulok közül talán a legtöbbet dicsért kötet. A történetben Waterdeep korábbi urának elveszett kincsét próbálják a kalandozók felkutatni, de természetesen nincsenek eme küldetésükben egyedül, a kincsre több gonosz szerzet is feni a fogát. Egészen pontosan négy, és a mesélő döntése, hogy a kalandot melyik főellenség irányában fogja majd kibontani, ezért a kaland (legalábbis a mesélő számára) több alkalommal, különböző módon végigjátszható. Az egymásra épülő történetszálak gondosan megtervezettek, Waterdeep városa valósággal életre kel a kötet lapjain, a benne található szereplők leírásai pedig későbbi történetekhez adhatnak ihletet. A történet során a kalandozók első szintről ötödik szintig fognak fejlődni.


(forrás: dnd.wizards.com)

A Tales from the Yawning Portal és a Candlekeep Mysteries is remek választás lehet. Ez a két kötet egy “kalandmodul-antológia”, a benne található kalandok egymáshoz csak lazán kötődnek: előbbi kalandok Waterdeep legendás fogadójához, a Yawning Portalhoz és annak kocsmárosához, a híres Durnanhez köthetők, és többnyire dungeon-szerű kalandok, míg utóbbiak Candlekeep könyvtárának titokzatos könyvein keresztül mesélnek el egy-egy történetet, amik között a misztikus történettől a mátrix-szerű zsebdimenzióig sokféle stílusú kaland megtalálható. Mindkét kötetben találunk kalandot az alacsony szintű kalandozóknak, a tapasztaltabbaknak és a “világok bajnokainak” is. A modulgyűjtemények előnye az összefüggő, több kalandon átívelő kampányokhoz képest, hogy nem igényelnek akkora előkészületet, és rugalmasan kezelhetők a játékosok fel- illetve eltűnései, hiszen egy-egy kaland többnyire egyetlen rövidebb vagy hosszabb játékalkalomra szól.

Ezen túl bármelyik kalandmodulhoz, világhoz izgalmas mellékszálakat, de akár nagyívű történetek végkifejletét is adhatják az Epic Encounters-dobozok. A játékalkalmakat bizonyára feldobják az aprólékosan kidolgozott minifigurák, amikhez egy rövid kalandleírást, statisztikákat és a harci jelenetekhez tartozó térképet is kaptok.



És ha még mindig nehéz a döntés…

...akkor gyere be hozzánk, fordulj hozzánk bizalommal, és beszélgess velünk, várunk szeretettel üzletünkben. :)

--- István

Írj üzenetet!
Az oldal a működéséhez szükséges sütiket használ.