Lost Empires: van új háború a Nap alatt

A cikk megjelenése: 2023-02-16
Lost Empires: van új háború a Nap alatt

Légy üdvözölve az 581-en!

Ezen a távoli bolygón négy frakció száll csatába egymással egy fejlett és ősi civilizáció hátrahagyott ereklyéiért. Mivel a Föld majdnem romokban hever, az 581-es bolygó jelenti az esélyt egy második Föld számára, de vajon ki fogja uralni? Ki lesz az első, aki megépíti a Féregkaput, hogy azon keresztül szállítsa át a seregeit, és nyerje meg végleg a háborút?

A bolygót ért inváziók során a frakciók nagy, csillagközi bázisokat építettek, hogy elszállásolják, irányítsák és lehozzák csapataikat. Ezeket a bázisokat kaptáraknak nevezték el. Játékosként az egyik ilyen kaptár parancsnokának szerepét töltöd be.


Az előkészületek

Mivel a játék alapvetően 2 személyes és 4 harcoló fél van, így a játék elején választanunk kell, hogy kit szeretnénk irányítani. A mozgékony Feng-et, akik gyorsan el tudnak jutni a harctérre? Vagy a Terra Corps-ot, akik leginkább a támadásra helyezik a hangsúlyt, mintsem a védekezésre? Esetleg a Neo Human Republic-ot, akik a csapatmunkára támaszkodnak? Netán a Scion Imperium-ot, akik a közelharcot részesítik előnyben, így zavarva meg a másik fél stratégiáját?

Minden frakciónak saját egyedi paklija van, mindegyik 32 lapos, 16 különböző lappal, és laponként 2 példánnyal. Ebből a pakliból kell 9 nekünk tetsző, különböző lapot kiválasztanunk, elvenni a párját, és máris kész a 18 lapos, játékra kész paklink. A játékszabály ajánlást tesz az első paklik kialakításához, ahogy ahhoz is, hogy elsőként a Feng-et érdemes összeereszteni a Terra Corps-szal, majd második játéknak a Neo Human-t a Scion-nal. Miután már megismertük a frakciókat és a kártyáikat, már szabadabban tudunk saját paklikat összerakni, ami a játék legnagyobb újrajátszhatóságát kínálja.

Kezdő kéznek húzzunk fel 6-6 lapot. Ha nem tetszik, amiket kaptunk, keverjük újra és húzzunk új lapokat. Ez így benne van a szabályban! :) A játékosok megkapják a frakciójuknak megfelelő Hive-ot (kaptár, de nem a Resident Evil féle…), 4 Command tokent (parancsjelzőt), amiből kezdésnél kettő aktív, kettő inaktív, 1 Supply tokent (ellátás), 1 kockát, 4 kapu lapkát, számmal felfelé, és 2 játékos segédletet, amik megegyeznek, de legalább nem kell játék közben ide-oda fordítgatni, mert látjuk mindkét oldalt. Meg amúgy is létezik 3-4 fős kieg…

A játéktér közepére kerülnek az Objective lakák (célpontok), középre a Center, a két szélére pedig az Outer-ek. A Drain (kimerültség), Damage (sebzés), Elite, Artifact tokenek kerüljenek oldalra, legyen kiválasztva egy kezdőjátékos, és indulhat is a játék!

A játékmenet

A Lost Empire több, előre nem meghatározott számú fordulóból áll majd, egy forduló pedig egymás után következő fázisokra bontható, melyik a következők:

1. Order Phase (Parancs fázis). A játékosok felváltva következenek, mondhatni körökre osztva, és tetszőleges számú parancsot kioszthatnak egyszerre. Három lehetséges parancs hajtható végre, akár többször is, ha a jelzőink száma megengedi: az aktív fél kijátszik egy Unit (egység) kártyát, vagy kijátszik egy Support (támogatás) kártyát, vagy pedig aktivál egy egységet. Mind a kijátszáshoz/aktiváláshoz el kell költeni (át kell fordítani) a szükséges Command/Supply tokent. Amíg mi vagyunk, a körünkben egy egységet mindenképpen ki kell játszanunk vagy aktiválnunk kell. Ha már nem tudunk mit csinálni, vagy az előbbi kitéltelt nem tudjuk teljesíteni (pl. a körünkben már csak Support kártyát tudnánk kijátszani), passzolnunk kell, ami után már csak a másik fél adhat ki parancsokat. De addig nyugodtan taktikázhatunk, hogy a körünben pl. kijátszunk két egységet, majd jöhet a másik fél, csinál amit csinál, utána megint a mi körünk van, aktiváljuk a korábban lehozott egyik egységet, és még kijátszunk egy támogatás kártyát is, stb.

Alapjáraton, ami egységet játékba hoztunk - elköltjük a kártya neve mellett, balra található költséget -, az aktívan érkezik le, de nem tudjuk egyből aktiválni abban a körben, meg kell várnunk, amíg újra ránk kerül a sor. A Unit kártyák a bázisunkhoz érkezek (hacsak egy kártya máshogy nem rendelkezik), míg a Support kártyák hatását végre kell hajtani, majd el kell dobni a dobópaklinkba.

Egység aktiváláshoz válasszuk ki az aktiválható egységet, és el kell költenünk egy Command vagy Supply tokent (vagyis NEM a játékba hozás költségét). Előbbi esetén 2 akciót hajthatunk végre, utóbbi estén pedig csak egyet. Miután az akciókat végrehajtottuk, a kártyára kell helyezni egy Drain tokent (vagy csak fordítsuk el a kártyát), jelezve, hogy azt az egységet már használtuk az adott forduló során, így már csak a következő fordulóban érhető el újra.

Akcióként 3 dolgot tehetünk:

  • Az egységünkkel többnyire a bázisunkról átmozgunk az egyik szélső Objective harctérre / szélső Objective harctérről bemozgunk a középsőre / szélső Objective harctérről átmozgunk az ellenfél bázisához. A fenti lépéseket visszafelé is végrehajthatjuk, pl. visszalépünk a szélső Objective harctérről a bázisunkra. Illetve a mozgás az egyetlen akció, amir akár többször is választhatunk.
  • Támadunk! Ezt egy aktiválás során csak egyszer tehetjük meg, hacsak a kártyák másként nem rendelkezik. Ilyenkor az egységünk harcterén kinézünk egy szimpatikus ellenséges egységet, majd tájékoztatjuk a másik felet, hogy barátom, de most nagyon meg leszel támadva. Ilyenkor mi vagyunk a támadó, ő pedig lesz a védekező fél. A kártya bal alsó sarkában lévő szám a támadó erő (ezt használjuk mi), a jobb oldali sarkában pedig a védekezés (ezt pedig az ellenfél). De hát nyilván némileg több szerencsefaktor kell a játékba, ezért mindenki dob a kockával, amit hozzá kell adni a megfelelő értékhez. Döntetlen esetén a támadó fél bekap 1 találatot (tegyünk rá egy 1-es damage tokent). Ha a támadó érték nagyobb, akkor 2 találatot kap (1-es damage token másik oldala). Ha a védekező érték nagyobb, akkor nem kap sérülést. Viszont. Ha a támadó fél bekarikázott 4-est dob, és legalább egy találatot bevitt, akkor bevisz még egyet! De ha a védekező fél dobott ilyen 4-est, akkor mindenképpen a védekező nyer, a támadástól függetlenül, így nincs találat. Ha egy egységen 4 vagy több találat gyűlik össze, akkor az azonnal megsemmisül és el kell dobni a harctérről. Ennek később lesz még szerepe.
  • Használjuk az egységünk Named Ability Action-jét, vagyis a névvel ellátott képességét, szintén max egyszer. Ez mindig vastag betűvel van szedve, de nem csupa nagybetűvel, így nem az ELIT kulcsszó, vagy az adott frakciókra jellemző MELEE, FORMATION, FRONTLINE, RUTHLESS szavak! A képesség neve mögött speciális kondíció is állhat. Az egyik a Draining, ami két akcióba kerül (ilyen pl. a Feng frakció Ferrik Hulk nevű kártyája: Chem Boost, Draining), vagyis Supply tokennel nem tudjuk végrehajtani, mert az ugye csak 1 akciót biztosít az aktiválás során. A másik pedig az Attack, ami ugyanúgy beleszámít az aktiváláskori max. 1 támadásba. Vagyis vagy simán támadunk, vagy pedig az ilyen Attack kulcsszóval ellátott Named Ability-vel. És hát nyilván ez utóbbival támadunk majd, mert pl. van képesség, ami ilyenkor 2 támadást is enged, akár különböző célpontra! Ha a kártya képességnél nincs külön dedikált név feltüntetve, akkor azok NEM Named Ability-k, nem kérnek akciópontot, hanem általános képességek, amiket célszerű nem elfelejteni játék közben. Ilyen pl. hogy az egység ingyen lehozható, de kimerülten érkezik, vagy plusz egy sebzést vihet be.

2. Control Phase (Irányítás fázis). Jól kiharcoltuk magunkat, szerte széjjel vagyunk a bolygó különböző harcmezőin, akár sérülten is, de még élünk, így ideje megnézni, hogy melyik területeken vagyunk fölényben, szóval jöhet a loot! Fontos, hogy a játék harcmezőnek hív mindent, vagyis a játéktér közepén lévő 3 Objective lapkát, és a saját Hive bázisunkat is! Ha valahol csak mi vagyunk, azokért a harcmezőkért kapunk 1 Artifact-et! Juhé, lehet, hogy ezért ki se kellett mozdulnunk a bázisunkról! Viszont, ha valahol mindkét fél tartózkodik, és vélhetően csatázott, akkor össze kell számolni az ott lévő kártyák bal felső sarkában látható Control pontokat. Amelyik egység akár csak 1 sebzést is bekapott, 1-el kevesebb lesz a Control értéke (ha több találatot, akkor is csak 1-el)! Akinek több pontja van így egy harctéren, az kapja az 1 Artifact-et az adott helyért. Döntetlen esetén viszont ott senki nem kap semmit.

3. Gate Phase (Kapu fázis). Szépen gyűjtögetjük a bázisunk lapkáján az Artifact-eket, és ha 4 vagy több összegyűlik, akkor 4-et BE KELL váltanunk, hogy az egyik Gate (kapu) tokenünket átfordíthassuk, vagyis a Féregkapu egyik elemét így megépítettük. Egy fordulóban legfeljebb 1 kaput építhetünk! Ha valakinek sikerül a játék során mind a 4 kapuját megépítenie, megnyeri a játékot. Ha ez egyszerre sikerül mindkét félnek, akkor az győz, akinek több Artifact-je maradt. Majd az, akinek a harcmezőkön az összesített Control értéke a magasabb. Ha még mindig döntetlen, mindenki csupán az élménnyel gazdagodott.

4. Casualty Phase (Veszteség fázis). Le kell venni minden egységet, aminek 3 sebzése van. Emlékeztetőként, a 4 és több sebzésű egység egyből megsemmisül a támadások során, így a Control Phase-ben nem lehet szerepük. Amiket itt veszünk le, azok legalább a Control pontjuk mínusz 1-el legalább részt vehettek az összesítésben.

5. Wrap Up Phase (Felkészülés fázis). Itt készülünk fel a következő fordulóra. 1) Minden egységünk, ami az ellenfél bázisánál van, visszavonul. Ez történhet valamelyik szélső Objective lapkára, ahol van legalább 1 egységünk, de bármikor visszatérhetnek a mi bázisunkhoz is. A szabály nem írja, hogy ha több egységünket hozzuk vissza, akkor meg lehet osztani őket a csataterek között, így sajnos azt csak házszabállyal tehetjük meg. 2) Minden kártya aktív lesz, lekerülnek a Drain tokenek. 3) Visszafordulnak minden Command és Supply token. 4) Húzunk 1 kártyát. Bármennyi kártya lehet nálunk, viszont ha nem tudunk kártyát húzni, akkor a dobópaklit NEM keverhetjük újra. 5) Vándorol a kezdő játékos jelölő, majd indul az új forduló Order Phase-e.

Így, hogy már minden világos, legalábbis remélem, érdemes még átvenni a kártyákon található, korábban megemlített kulcsszavakat! Ha egy ELIT egységünket (ez így rá lesz írva a kártyára) semmisítik meg, akkor az ellenfél kap egy Artifact tokent! A MELEE egység kétszer támadhat, akár különböző egységeket is, viszont ha a harcnál ő győz, 2 helyett csak 1-et sebez. A FORMATION egység, amennyiben van másik saját egység mellette, akkor +1 védelmet kap, és ha sebződött, nem csökken a Control értéke a 2. fázisban. A FRONTLINE akár akkor is aktiválható, amikor leérkezik a bázisunkhoz és ilyenkor +1 védelmet kap. A RUTHLESS pedig, ha a 2. fázisban olyan Objective harcmezőn van, aminek irányítását a játékos nyerte meg, akkor egy ellenséges egységnek kioszthat 1 sebzést a területen.

És ennyi. A játéknak sem a doboza, sem pedig a szabálya nem igazán említi, hogy a dobozban benne lenne a Lost Empires: Ruin of Sura kiegészítő, pedig benne van! Ez a kiegészítő Installation (Létesítmény) és Modification (Módosító) kártyákat hoz be a játékba. Az előbbi a bázisunk fejlesztésére szolgál (pl. a Kutatóállomás, amivel kártyát húzhatunk vagy a Légi támaszpont, amivel 1 egységünket tudjuk mozgatni), utóbbi pedig az egységeinket ruházza fel új képességekkel (pl. Célzóberendezés vagy Felderítő drón). Ezek a kártyák is frakció specifikusak!

Amin még dolgozhattak volna

Ez megint egy olyan játék, ahol az ember elolvassa a szabályt, azt gondolja, szuper, tudok mindent, játsszunk. Majd kézbe kerülnek a kártyák, és jön a bogarászás. Merthogy elsőre baromi zavaró, hogy vannak a nevesített képességek, meg a sima képességek. És hát bevallom, nem olvastam el a szabályban lévő Keywords and Game Term összefoglalót, gondoltam az a szokásos kivonat, de nem! Ott említi kvázi először a játék az ELIT kulcsszót, meg ott esett le igazán, hogy a Hive is Battlefield, bár igaz, ezt már egy korábbi példánál is kiírták, de ki figyelte... Ahogy az is blama volt elsőre, hogy pl. az egyik kártya hivatkozik arra, hogy pl. Acolyte’s Battlefield. No, és az melyik? Szabály átlapoz. Semmi. Újra. Semmi. Majd meglátom, hogy ja, az a kártya neve… Acolyte. Az Acolyte’s Battlefield pedig az a harctér, ahol ő tartózkodik…

Viszonylag könnyű összekeverni, hogy a kártyákon melyik sarok a támadó és melyik a védekező érték. Oké, az egyik mögött rámondhatjuk, hogy egy fekete kör, a másik mögött meg egy négyzet van, de itt elfért volna valami szín vagy plusz ikon.

Ugyanígy egy nagyon picit zavaró, hogy ahol 0 Control kell a lehozáshoz, ott van a színes csillag meg a 0 szám. Míg ahol Supply kell, ott van a villám ikon, ahol nem kell, ott semmi ikon nincs.

Az Elit tokeneknek 2 játékos felállásban lényegében semmi szerepe nincs, csak rá kell tenni a kártyára, ha az ELIT egység, és levenni, ha az egység elpusztul. Egy mondat van csupán a szabály Glossary részén, hogy 3-4 fős vagy 2 vs 2 felállásnál, az a fél, aki beviszi a harmadik (?) sebzést vagy elpusztítja az egységet, megkapja az Elit tokent… hát jó neki. A játékosszám bővítést egyébként a Lost Empires: Crown of Ashes kiegészítő hozza be.

Végszó

Nem én vagyok a sci-fi játékok nagykövete, attól függetlenül, hogy pl. Twilight Imperium-ot szívesen játszom, de az egy egészen más kávéház. De a két fős játékokat rendre keresem és örömmel próbálom ki, és ilyen harcos kártyajátékkal sem igazán játszottam még, mint a Lost Empire. És ahogy az ember kezdi megismerni a kártyákat, nagyon kényelmesen bele lehet jönni a játékba! A grafika abszolút tetszett, a képességek jók és változatosak, az aszimmetrikus frakció felállás, hogy mindenkivel másképp kell játszani, ráadásul egyedi paklit kell összerakni a játék elején, nagyon változatossá és izgalmassá teszi a játékot. Úgyhogy én jó szívvel ajánlom a játékot, bár érdemes olyan valakivel játszani, aki szintén nyitott, legalább egy picit a témára vagy az ilyen jellegű kártyás játékokra!

Harkonn Terra Corps,
Zoli
Címkék:
Írj üzenetet!
Az oldal a működéséhez szükséges sütiket használ.