![](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/CCA1.jpg)
Róma és Karthágó. Az ókor néhány nagyobb háborújának két résztvevője. A pun háborúk jelentősége nem kérdéses. Mindkét fél bevetette a kor legjobb, legnagyobb seregeit a másik ellen, felvonultatva még a hatalmas afrikai elefántokat is! Most itt a lehetőség, hogy részese légy és újrajátszd a nagy ütközeteket az asztalodon. Készen állsz felölteni a páncélt és kardot ragadni?
Harcias ókor
A Command and Colors sorozat ezen része az ókori és kora középkori háborúkat eleveníti fel. Az alapdoboz a pun háborúk csatáit tartalmazza, de ezen kívül számos kiegészítő megjelent már, például a görögökre vagy a római polgárháborúra koncentrálva.
A játékot két fő játszhatja: egyikőtök Hannibál seregeit irányítja, míg a másik játékos
Róma hadának parancsol. A harcok az egészen apró összetűzésektől kezdve az igazi gigászi, ostromfegyverekkel és elefántokkal vívott csatákig terjednek. A szabály erőssége, hogy bármilyen léptékű ütközet megvalósítható vele mindenféle bonyolult szabály nélkül.
Vívjuk meg a háborút
Az első lépés az ütközet kiválasztása. A mellékelt füzetben tizenöt csata szerepel, könnyebbek-nehezebbek, kisebbek-nagyobbak. A megfelelő kiválasztása után az ábra alapján el kell készíteni a terepet: középre kerül a játéktábla, amelyre felkerülnek a különböző terepek mezői, majd a két hadsereg katonái. A parancsnoki kártyákat meg kell keverni, majd ki kell osztani annyit, amennyi az adott harcban jár. A maradék pakli az asztalra kerül, a későbbiekben innen kell majd húzni további kártyákat. A küldetés átolvasása, speciális győzelmi feltételek megértése után az első játékoson a sor, hogy megkezdje a támadást.
A játék addig tart, amíg valamelyik fél össze nem gyűjti a győzelemhez szükséges pontokat. Pont az ellenséges egységek megsemmisítéséért és előre meghatározott mezők elfoglalásáért jár.
Egy kör a következő szakaszokból áll: parancsnoki kártya kijátszása, egységek utasítása, mozgás, harc, végül pedig egy új kártya felhúzása a pakliból.
A parancsnoki kártyák többségével utasíthatod néhány egységedet a harctér egy bizonyos részén (pl. baloldalon két egységet). Néhány kártyával nem oldalak szerint parancsolhatsz, hanem az egységek típusa alapján (pl. nehézlovasság). Lehetőség van a sereg vezetőinek az utasítására is, ami sok esetben eldöntheti az ütközetet, mert nem csak a vezető mozoghat, hanem a hozzá közellévő katonai egységek is. A kártyák utolsó típusa a taktikai lapok. Ezek a lapok sokszor olyan lehetőséget adnak, amiket máshogy nem lehet elérni az alapvető szabályok miatt (pl. lovasroham vagy az íjászok kétszer támadhatnak).
![](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/CCA3.jpg)
Az egységek utasításának fázisában kell kiválasztanod, hogy az előbb kijátszott kártyád melyik egységekre vonatkozik. Csak ezek után kezdőik a tényleges cselekvés.
A mozgás fázisban a kiválasztott egységek mozoghatnak. Hogy milyen egység mennyit mozoghat, függ attól, hogy gyalogos vagy lovas, illetve hogy a későbbiekben akarsz-e támadni vele. A gyalogság általában két mezőt léphet, a lovasság akár négyet is. Amennyiben nem akarsz többet mozogni, jöhet a következő fázis.
A harcban megkülönböztetünk távolsági harcot és közelharcot. Csak azok az egységek kezdeményezhetnek harcot, akiket az előzőekben kijelöltél a kártyád segítségével. Fontos, hogy egy egység csakis egy támadást indíthat.
A távolsági támadáshoz figyelembe kell venni a lőtávolságot, a rálátást és azt, hogy nem lehet szomszédos mezőre lőni. Ha a támadást végre lehet hajtani, ellenőrizni kell a terepviszonyokat: néhány terep akadályozza a támadást. Amennyiben a támadó mozgott egy kockával dobhat, egyéb esetben kettővel. A kockákon szereplő szimbólumok közül a célpontnak megfelelőt kell dobni a sebzéshez. Zászló esetén a védő megfutamodik és el kell lépnie a mezőről.
A közelharc is hasonlóan működik. Itt nincs rálátás vagy távolság, kizárólag szomszédos mezőre lehet támadni. Hogy mennyi kockával, az a támadó egységtől és a terepviszonyoktól függ. Minél erősebb a támadó, annál többel dobhat. Amennyiben a védő fél túlélte a támadást és nem menekült el, lehetősége van visszaütni.
A támadások levezénylése után fel kell húzni egy új lapot, majd a kör véget ért, a másik játékoson a sor.
Hadurak
A csaták menetét könnyen befolyásolhatják a megfelelő vezetők. Ők nem csupán erős katonák, hanem igazi hadurak, akik más egységekhez csatlakozhatnak. Ez több előnnyel is jár. Az egység több sebzést képes bevinni, kevésbé hátrál meg, egy kártyával a vezetőhöz közeli katonákat is mozgósíthatjuk. Vigyázz, mert egyik ember sem legyőzhetetlen: ha nem figyelsz eléggé a vezetőidre, ők is eleshetnek a csatában!
Mit tartalmaz a doboz?
Egy táblát a harcmezőnek, 45 kétoldalas mezőt különféle terepviszonyokkal, 60 kártyát, hét dobókockát, két referenciakártyát, egy szabálykönyvet és egy füzetet tizenöt csatával. Ezeken kívül 345 kisebb-nagyobb négyzet és téglalap alakú tömb, amik a katonákat jelképezik. Ezekre még fel kell ragasztani a különböző egységek képét. Időigényes feladat, viszont így remekül megtanulható, hogy melyik-melyik egység a játékban.
A játék nem tartozik a legszebbek közé, de a célnak megfelel: átlátható, felismerhető, használható. Nem fogjuk azt érezni, hogy kevés lenne a szín vagy éppen az illusztrációk minősége.
A játék értékelése
A Command and Colors: Ancients egy remek játék. Az alapszabályok nagyon egyszerűek, az összetettebb részek pedig fokozatosan jönnek elő. Mire eljuttok a nagyobb, többféle katonát felvonultató ütközetekhez, már mindent ismerni fogtok.
A játék kétszemélyes, így nagyobb társaságoknak nem a legjobb játék, viszont kétfős háborús játékok terén erősen ajánlott kipróbálni. Egy-egy küldetés lejátszása nem tart tovább egy óránál, így könnyen lejátszható több is. Érdemes a csatákat egymás után kétszer is lejátszani más-más oldalon állva. Ez azért is javallott, mert nem minden harc kiegyensúlyozott.
Mint ahogy korábban már említettem, az alapjátékhoz megjelent több kiegészítő is, amivel a játék „élettartama” garantált.
Hivatalos honlap
Szabálykönyv