Animalia: védjük meg az állatokat a kihalástól!

A cikk megjelenése: 2022-08-04
Animalia: védjük meg az állatokat a kihalástól!

Elképesztő mennyiségű játék jelenik meg, így nem csoda, ha a többségükről még csak nem is hallottál! Nyilván nem kaphat Ark Nova szintű hírverést minden játék, nem igaz? De valahol akkor sem igazságos, hogy játékok képesek eltűnni a süllyesztőben, vagy szebben fogalmazva, megbújni a radar alatt. És ez igaz mind a kisebb, mind pedig akár a nagyobb dobozzal rendelkező játékokra is, bár azokat nyilván könnyebb kiszúrni a boltban… de egy tényleg pici játékon nagyon könnyű átsiklani.

A cikk apropóját a fenti eszmefuttatás, és a már említett Ark Nova adta, hogy nocsak, itt egy másik állatos játék is, ami jóval kisebb, csupán egyetlen csomag pakli, ráadásul többen a The Crew-hoz hasonlítják. Nézzük is meg, hogy mit kínál, és mit tud ennek fényében!

A történet

Egy kutatócsoport tagjai vagyunk, és a Vadvédelmi Intézetnek (IWC) dolgozunk, és akár a világ végére is elmennénk, hogy megállítsuk a különböző fajok kihalását. Az IWC képviselőiként küldetésekre indulunk, hogy kutassuk és megvédjük a veszélyeztetett állatvilágot. Minden küldetés egy adott állat körül forog, amibe beletartozik a hozzá szorosan kapcsolódó állatok adatgyűjtése is, hogy még inkább megérthessük a vizsgált állat viselkedését, élőhelyét és egyéb fontos jellemzőit.

Mit kínál a játék?

Ez egy kooperatív játék, 1-3 játékos részére. A játékszabály leginkább a 2 játékos verziót taglalja, így én is ezt venném alapul. Ilyenkor 2 emberi játékos játszik és egy közösen irányított IWC játékos. A 3 kontinens közül (Európa, Észak-Amerika, Dél-Amerika) választani kell egyet, melyek mindegyikéhez tartozik 6, számozott küldetés kártya. Nehézségi szinttől függően a játékosok ezeket a kártyákat kapják kézhez, amelyet teljesíteni kell. Könnyű szinten 1 küldetés kártya lesz kiosztva, így ez 6 körig tart majd. Közepes szinten 2 küldetés kártya lesz kiosztva, egy-egy mindkét játékosnak, így ez 3 körig tart. Míg nehéz szinten 3 küldetés kártya lesz, ebből így 2 kör lesz. Egy adott kör akkor teljesül, ha a kiosztott küldetés kártyák összes küldetését sikerül teljesíteni. Közösen, együttműködve.

Minden küldetés kártyán van egy főküldetés, ami úgymond a kutatás célja, és további, egy-öt alküldetés. A küldetés kártyák sorrendje kötött, és a számozásuk előrehaladtával nehezednek is. Európában pl. az 1. küldetés (Olaszország) szerint a játékosnak, akinél a küldetés van, el kell vinnie egy európai csúcsragadozót, és egy nem európai csúcsragadozót a kör végéig. A 2. küldetés (Magyarország) szerint egy európai gyíkot és egy nem európai gyíkot. De például a 6. küldetésnél (Izland) már egy csillaggal jelölt európai állatot, egy csillaggal jelölt nem európai állatot, és két tetszőleges európai állatot. A korábban említett nehézségi szint így abszolút értelmet nyer, mert nem mindegy, hogy egy körben 1 küldetés kártyára kell csak figyelni, vagy mondjuk 3-ra.

A játékmenet

24 játékos kártya van, melyeken kontinensenként 8 állat kapott helyett, mindegyik saját számértékkel (1-9 és korona), állat szimbólummal, 1-3 érték esetén speciális képességgel, 4-6 érték esetén pénzzel. Ezek adják ugye a küldetések alapját, hogy melyik kártyát kinek kell elvinnie. A kártyák alján van egy számsor, hogy az adott kontinensen melyik állat (vagyis szám és szimbólum) nem található meg! Ez egyértelmű nehezítés, mert pl. az Európa 2. küldetésénél így mindkét gyíkot el kell vinnie a játékosnak, mert kék gyík nincs a játékban!

Az állat kártyákat meg kell keverni, és minden játékos kap 8 kártyát. A saját lapok titkosak, az IWC lapjai nyilvánosak, és közösek. A kezdő játékos (minden esetben az IWC) kijön egy lappal, vagyis választunk neki egy lapot, majd kör sorrend szerint a többiek is tesznek rá egy lapot a kezükből. Színkényszer van, vagyis adott színre adott szín tehető, ha van nálunk, ellenkező esetben pedig bármi. A magasabb érték viszi az ütést, vagy pedig a 10-esnek számító koronás állat, ha ezt a kontinens nem írja felül. Aki az ütést vitte, lefordítva egy kis kupacába teszi a lapokat és ő nyit. Ha az IWC olyan kártyát visz, amin pénz található, akkor ő begyűjti ezt az összeget. A játékosok ebből tudják finanszírozni a speciális képességeket.

A játékosok közösen választják az IWC által kijátszott lapot, és szabadon kommunikálhatnak is, de a kezüket nem mutathatják meg.

Az 1-3 értékű lapoknak van speciális képessége, amikre szükség is lesz, mert már igencsak a kör elején látható, hogy mit tudunk és biztosan mit nem tudunk megszerezni. Amikor egy ilyen kártyát sikerül kijátszani, azonnal élhetünk a képességgel, ha tudunk az IWC-től 1 pénzt fizetni érte. Ilyen speciális képesség, hogy egy kézben lévő lapunkat elcserélhetjük mással, kivehetünk egy lapot más elvitt lapjai közül, vagy pedig használhatjuk a kontinens egyszeri képességét. Fontos, hogy ezeknél nem kell magát az ütést elvinnünk, elég csak a lapot kijátszani és a pénzt befizetni.

Mit tartogat még a játék?

Van ugye egyjátékos mód, amikor az IWC mellett a 3. játékos lapjait is mi irányítjuk. De ennél talán érdekesebb az un. kampány mód, amikor eldönthetjük, hogy mennyi és melyik kontinenseket szeretnénk egymás után teljesíteni a maguk 6-6 küldetés kártyájával. Ha valahol bukunk egy küldetést, akkor oda a kampány sikere is. De a játákszabályban található két táblázat is, amolyan trófea jelleggel, hogy adott kontinensen, adott nehézségi szinten sikerül-e adott pénzt begyűjteni. Ha valamelyik játék után sikerül mondjuk az Európa, közepes nehézség, 4-6 pénz, akkor azt teljesítettek 2 csillagos szinten. Egészen 4 csillagig mehetünk.

Amin még dolgozhattak volna

Értem én, hogy kell valami alapsztori, nem lehet csak úgy leülni egy játék elé, hogy tessék, ezek a szabályok, játsszatok! De ez egy ütés-vivős játék, így valahol furcsa, hogy közben meg elvileg állatokat mentünk…

Bár a The Crew-ban még csak pár küldetésen vagyok túl, de az a játék egyből megfogott. Ezt viszont én csak erős túlzással tudnám The Crew klónnak mondani. Oké, ütés-vivős, küldetés teljesítős, de közel nem annyira komplex. És szabadon lehet beszélni is, ami rendkívüli könnyítés.

A játékbeli pénzt nem tokenkkel oldották meg, hanem kártyákkal. Fura. Meg úgy alapjáraton is fura a pénz szerepe, hogy csak ezekért cserébe lehet az állat speciális képességét használni. Ha nincs pénz, vagyis az IWC nem vitt el pénzérmés lapot (a játékosok nem gyűjthetnek pénzt), vagy csak simán lefogytunk, nem lehet élni az állatok képességével. Simán bukható a küldetés.

A játékszabály leporellós, kihajthatós, kétoldalas. Ez is fura. A kis méret indokolt, de egy pici füzetként jobb lett volna.

Az IWC… és a publikus kártyák. Így, hogy nyílt, és tudom, hogy nálam milyen kártyák vannak kézben, nem nehéz kitalálni, hogy a másiknál mik vannak. A játékszabály 2+IWC játékot veszi végig, de lehet jobb lett volna, ha ráírják, hogy 3 játékosnak, és pont.

Összesen 2 játékos segédlet van… ami ha már a játék 3 játékos is lehet, miért?

Összegezve

Közel sem The Crew trónbitorló, vagy olyan mélységű, de ettől függetlenül van benne kihívás, abszolút nem könnyű teljesíteni a küldetéseket. Muszáj figyelni, hogy az adott kontinensen milyen lapok nincsenek, ki kell használni a képességeket, de a beszéd miatt akár mindenki játszhatna nyílt lapokkal is. Házszabályként kipróbálható, hogy az IWC lapjai szín szerint külön lesznek válogatva, megkeverve, és mindig a felső lapot kell választani.

A játék mérete tökéletes, pont ekkora doboz kell egy kártyapaklinak, igaz, ha négyszer ekkora lenne, hamarabb szemet szúrna, de én személy szerint nem szeretem az olyan jellegű “parasztvakítást”. Az állatok illusztrációja impozáns, mind a 24 kártya egyedi grafikával érkezik. Rosszmájú megjegyzés, de az Ark Nova példát vehetne róla… Akik viszont irtóznak a pókoktól, “örülhetnek”, mert a pókok bizony minden kontinensen megtalálhatók!

Azoknak ajánlanám, akik szeretik a kooperatív játékokat (mondjuk feleségben simán örült magának, hogy “Haha, nekem sikerült a küldetést, neked meg nem…”, és nem érdekelte, hogy buktuk a kört), bejön az ütés-vivős mechanika, a The Crew-t picit bonyolultnak találták, de azért vágynak a kihívásra. Egy-egy küldetéssel bőven meg lehet izzadni…

Hit the Animal,
Zoli
Címkék:
Írj üzenetet!
Az oldal a működéséhez szükséges sütiket használ.